Beste,
Einde januari 2008 verkocht ik mijn appartement aan zee. Bij de afhandeling van de verkoop bracht de notaris het kadastraal inkomen voor 2008 in rekening ten koste van de koper.
Ondertussen ontving ik ook voor 2008 de gemeentelijke belasting op het tweede verblijf, huisvuilbelasting, en belasting op het tweede verblijf van de provincie West-Vlaanderen, een totaalsom van vele honderden euro's.
De wettelijke voorschriften dienaangaande zeggen dat de eigenaar van het appartement op 1 januari van het lopende jaar, de kosten moet betalen. Dit is inmiddels door mij gebeurd.
Toch lijkt het mij normaal dat de nieuwe eigenaar proportioneel zijn aandeel betaalt in deze belastingen voor 2008 omdat hij immers voor de rest van het jaar geniet van de voordelen als nieuwe eigenaar, in ons geval dus van een appartement.
Mijn vraag, bestaat er een wettelijk middel of enig drukkingsmiddel om de nieuwe eigenaar te verplichten zijn aandeel in bovenvermelde belastingen te betalen? Momenteel overweeg ik het sturen van een aangetekend schrijven om hem nogmaals te wijzen op zijn redelijke verplichting tot betaling, liefst met zoveel mogelijk duidelijke argumenten.
Met dank bij voorbaat voor uw antwoord.