Ik wil mijn oudste zoon (12j) laten horen door de rechtbank om het omgangsrecht te wijzigen. Hij wordt slecht behandeld door de vriend van mijn ex. Hij wil bilocatie. Volgens mijn advocaat zou ie dan best een briefje schrijven aan de rechter. Hij is echter bang voor de gevolgen (sancties, verpeste sfeer, ...) als mijn ex (of vooral haar vriend) dat briefje dan ook leest. Ik heb echter om het internet hetvolgende gelezen :
(copy paste van internet):
Artikel 1
Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Art. 2
Artikel 931 van het Gerechtelijk Wetboek, gewijzigd bij de wet van 30 juni 1994, wordt vervangen als volgt :
« Art. 931. - § 1. Een minderjarige beneden de volle leeftijd van vijftien jaar mag niet onder ede worden gehoord.
Zijn verklaringen kunnen enkel als inlichtingen gelden. Bloedverwanten in nederdalende lijn mogen niet worden gehoord in zaken waarin hun bloedverwanten
§ 2. In elke procedure die de minderjarige betreft, onverminderd de wettelijke bepalingen betreffende zijn vrijwillige tussenkomst en zijn toestemming :
1º moet de rechtbank de minderjarige die de leeftijd van twaalf jaar heeft bereikt, oproepen teneinde gehoord te worden;
...
De minderjarige wordt opgeroepen overeenkomstig artikel 931ter;
Van het onderhoud wordt door de griffier een proces-verbaal opgemaakt dat bij het dossier van de rechtspleging wordt gevoegd, zonder dat evenwel een afschrift ervan aan de partijen wordt bezorgd...
Dit is uiteraard belangrijk voor de kinderen omdat ze dan discreet stelling kunnen nemen (loyauteitsconflict).
Volgens mij advocaat is het echter zo dat beide ouders zowel een afschrift krijgen van dat briefje van mijn oudste zoon, alsook een afschrift van het verhoor bij de rechter.
Weet iemand hier meer over?