Mijn vriendin en ik hebben samen een woning gekocht in onverdeeldheid. Zij is 50% volle eigenaar, ikzelf ben eigenaar van de andere 50% maar mijn helft is wel gefinancierd via een naakte eigendom / vruchtgebruik constructie, dus privé ben ik de naakte eigenaar van (de helft van) de woning, terwijl mijn BVBA, waarvan ik 100% aandeelhouder ben, het vruchtgebruik heeft over 20 jaar.
Nu hadden we graag een samenlevingscontract getekend. In principe impliceert dit dat mijn vriendin automatisch het levenslang vruchtgebruik over die woning (die dus de gezinswoning is) krijgt bij mijn overlijden. Echter, dit vruchtgebruik ligt bij mijn firma, waarvan mijn erfgenamen de aandelen zullen in handen krijgen. Wel is het zo dat, door de aard van de firma (consultancy) het onmogelijk is dat deze op winstgevende manier verder gaat na mijn overlijden, daar de inkomsten nagenoeg onmiddellijk zullen opdrogen. Een ontbinding van mijn firma, gevolgd door vereffening, ligt dus in de lijn der verwachtingen moest ik komen te overlijden.
Kan iemand zeggen op welke manier wij er voor kunnen zorgen dat mijn vriendin haar recht van levenslang vruchtgebruik (als overlevende samenwonende) in handen krijgt ? Er zijn ons al verschillende suggesties gedaan (haar vruchtgebruik op mijn aandelen geven, testamentair proberen op te lossen, enz...) doch geen enkel van die lijkt ons 100% duidelijk en waterdicht... uiteraard is het wel de bedoeling dat mijn erfgenamen (mijn kinderen dus) de naakte eigendom van mijn helft erven, al ben ik wel bereid het reservataire deel aan mijn vriendin achter te laten indien dit een oplossing zou bieden.