vruchtgebruik firma tegenover vruchtgebruik privé

padvac
Topic Starter

vruchtgebruik firma tegenover vruchtgebruik privé

#1 , 24 apr 2008 08:59

Mijn vriendin en ik hebben samen een woning gekocht in onverdeeldheid. Zij is 50% volle eigenaar, ikzelf ben eigenaar van de andere 50% maar mijn helft is wel gefinancierd via een naakte eigendom / vruchtgebruik constructie, dus privé ben ik de naakte eigenaar van (de helft van) de woning, terwijl mijn BVBA, waarvan ik 100% aandeelhouder ben, het vruchtgebruik heeft over 20 jaar.
Nu hadden we graag een samenlevingscontract getekend. In principe impliceert dit dat mijn vriendin automatisch het levenslang vruchtgebruik over die woning (die dus de gezinswoning is) krijgt bij mijn overlijden. Echter, dit vruchtgebruik ligt bij mijn firma, waarvan mijn erfgenamen de aandelen zullen in handen krijgen. Wel is het zo dat, door de aard van de firma (consultancy) het onmogelijk is dat deze op winstgevende manier verder gaat na mijn overlijden, daar de inkomsten nagenoeg onmiddellijk zullen opdrogen. Een ontbinding van mijn firma, gevolgd door vereffening, ligt dus in de lijn der verwachtingen moest ik komen te overlijden.
Kan iemand zeggen op welke manier wij er voor kunnen zorgen dat mijn vriendin haar recht van levenslang vruchtgebruik (als overlevende samenwonende) in handen krijgt ? Er zijn ons al verschillende suggesties gedaan (haar vruchtgebruik op mijn aandelen geven, testamentair proberen op te lossen, enz...) doch geen enkel van die lijkt ons 100% duidelijk en waterdicht... uiteraard is het wel de bedoeling dat mijn erfgenamen (mijn kinderen dus) de naakte eigendom van mijn helft erven, al ben ik wel bereid het reservataire deel aan mijn vriendin achter te laten indien dit een oplossing zou bieden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 apr 2008 10:14

Handhaaft u de huidige toestand dan wordt uw huis in onverdeeldheid bij uw vooroverlijden als volgt verdeeld:
-uw vriendin behoudt haar helft;
-de blote eigendom van uw helft gaat naar uw erfgenamen,waartoe uw vriendin niet behoort;
-het vruchtgebruik van uw helft blijft eigendom van uw ‘firma’ indien dit een rechtspersoon is en dit tot aan de vereffening ervan.

“Art.894.Een schenking onder de levenden is een akte waarbij de schenker zich dadelijk en onherroepelijk van de geschonken zaak ontdoet,ten voordele van de begiftigde,die ze aanneemt"(Burgerlijk Wetboek)

’5.B.Dit wil zeggen dat de begiftigde onmiddellijk een werkelijk recht...op de gegeven zaak verkrijgen moet,zonder dat nochtans vereist zij dat hij dadelijk in het bezit van de zaak gesteld zij.‘(KLUYSKENS,A.,De Schenkingen en Testamenten,Antwerpen 1955,16).

Uw vennootschap kan dus nu het vruchtgebruik van uw deel van het huis schenken aan uw vriendin met uitstel van in bezitstelling tot uw overlijden.
U kan haar ook nu onder dezelfde voorwaarden het vruchtgebruik schenken op uw vennootschapsaandelen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

padvac
Topic Starter

#3 , 25 apr 2008 13:40

Handhaaft u de huidige toestand dan wordt uw huis in onverdeeldheid bij uw vooroverlijden als volgt verdeeld:
-uw vriendin behoudt haar helft;
-de blote eigendom van uw helft gaat naar uw erfgenamen,waartoe uw vriendin niet behoort;
-het vruchtgebruik van uw helft blijft eigendom van uw ‘firma’ indien dit een rechtspersoon is en dit tot aan de vereffening ervan.

“Art.894.Een schenking onder de levenden is een akte waarbij de schenker zich dadelijk en onherroepelijk van de geschonken zaak ontdoet,ten voordele van de begiftigde,die ze aanneemt"(Burgerlijk Wetboek)

’5.B.Dit wil zeggen dat de begiftigde onmiddellijk een werkelijk recht...op de gegeven zaak verkrijgen moet,zonder dat nochtans vereist zij dat hij dadelijk in het bezit van de zaak gesteld zij.‘(KLUYSKENS,A.,De Schenkingen en Testamenten,Antwerpen 1955,16).

Uw vennootschap kan dus nu het vruchtgebruik van uw deel van het huis schenken aan uw vriendin met uitstel van in bezitstelling tot uw overlijden.
U kan haar ook nu onder dezelfde voorwaarden het vruchtgebruik schenken op uw vennootschapsaandelen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.
Hartelijk dank voor uw antwoord. Echter, bent u zeker dat een vennootschap die het vruchtgebruik op een woning heeft deze zomaar kan schenken ?

Reclame

Jonas Helaut

#4 , 26 apr 2008 23:43

Een vennootschap kan uiteraard niet schenken (druist in tegen winstoogmerk en is derhalve nietig) wat uiteraard niet wil zeggen dat hiervoor geen elegante (en eenvoudige) oplossingen voor bestaan. Praat eens met Uw notaris.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”