bankgift met gekoppelde levensverzekering vanwege begiftigde

antoine000371
Topic Starter

bankgift met gekoppelde levensverzekering vanwege begiftigde

#1 , 08 apr 2008 16:42

ik ga aan mijn zoon ,die in juni trouwt, een bankgift doen, daar hij en zijn partner een onroerend hebben gekocht.
Ik ga deze bankgift doen met het beding van comventionele terugkeer .
Daar ik mij bewust ben van de praktische moeilijkheid om ingeval van vooroverlijden van mijn zoon deze terugkeer uit te oefenen, zou mijn zoon een overlijdensverzekering afsluiten op 10 jaar met mij als begunstigde.
Dit bedrag zou dan, indien nodig, dienen om deze bedongen terugkeer uit te betalen.
Ik heb gelezen dat indien in de polis vermeld staat dat deze uitdrukkelijk dient om dit beding van terugkeer te betalen er geen erfenisrechten verschuldigd zijn.
Nu blijkt mijn bank dit niet te kennen.
Is dit juist en mogelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 08 apr 2008 22:45

In elk geval is het logisch.
Op een goed dat conventioneel terugkeert = een anomale erfenis (afzonderlijke boedel) zijn geen successierechten verschuldigd, ook al is het een erfenis (en gaat het dus weg uit het vermogen van de begiftigde).

Waarom zijn er successierechten verschuldigd op een levensverzekering? Omdat de overledene op voorhand geld uit zijn vermogen heeft gegeven aan een derde, met de afspraak dat te geven aan bvb. de vader als de verzekeringnemer overlijdt (art. 8 WS).

Men vervangt nu eigenlijk de zaak:
* het geschonken goed blijft in het vermogen van de overleden zoon
* de verzekeringspremie = de uitbetaling (of het equivalent) gaat naar het vermogen van de vader.

Het enige wat ik niet weet (en het ontbreekt me aan tijd om het op te zoeken, sorry) is hoe men de gelijkwaardigheid gaat beoordelen van de zaak en de premies/uitbetaling.

Maar zoals gezegd, ik kan er zeker inkomen.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”