Dag allemaal,
Ik studeer dit jaar af van een technische richting aan de universiteit. Ik heb afgelopen jaar mijn volledige master gedaan + nog één vak van de bachelor. Mijn master heb ik goed gehaald met goede punten. Voor mijn bachelor vak heb ik net een niet tolereerbaar cijfer gekregen (7/20). Wat ik zeer vreemd vond aangezien ik het gevoel had dat ik wel een voldoende moest halen. Ik ben dit examen vervolgens gaan inkijken. Ik had de situatie al uitgelegd dat ik voor mijn volledige opleiding geslaagd ben, behalve voor dat vak.
We hebben dat examen overlopen maar, net als de vorige keer dat ik eens een examen ging inkijken had ik het gevoel dat het snel moest gaan. Ik had het gevoel dat hij op sommige deelvragen zeer zwaar doorrekende in de negatieve zin terwijl de deelvraag wel deels correct was maar door het ontbreken van bepaalde woorden of uitleg, de vraag fout was. Of door het fout zijn van één van de deelvragen, er nog weinig punten gegeven werd voor de rest terwijl dit wel deels correct was.
Natuurlijk is dit alles voor discussie vatbaar, waardoor ik hier niet verder op ingegaan ben omdat ik bij deze professor mijn herexamen nog moet doen. Toch vind ik het erg jammer dat er niet gekeken wordt naar het totaal plaatje. De prof liet blijken dat hij mij mij niet net dat extra kon geven op één van de deelvragen gezien mijn situatie.
Ik ben voornamelijk bezorgd omdat ik in september reeds een andere opleiding wil aanvatten die start op 1 september, terwijl de examenresultaten van de derde examenperiode pas beschikbaar zullen zijn op 11 september. Voor deze nieuwe opleiding, heb ik mijn diploma nodig. Door dit kleine verschil in punten (verschil tussen 7/20 en 8/20) kan ik misschien deze opleiding niet aanvatten, terwijl ik afgelopen twee jaar maar 1 herexamen heb gehad buiten dit herexamen nu en voor de rest zijn mijn punten ook goed en zeker niet "op het randje". Als ik de opleiding niet kan aanvatten, verlies ik hierdoor een jaar. Ik vind het zeer jammer, dat er weinig begrip getoond wordt en dat ze niet echt kijken naar het totale plaatje.
Ik vraag mij dan ook af, wat mijn rechten zijn en hoe ik dit best aanpak? Ik wil de professor natuurlijk ook niet ambetant maken aangezien ik hier (waarschijnlijk) nog een herexamen bij moet afleggen. Ik heb namelijk het gevoel dat er nog heel veel discussie mogelijk is bij de manier van punten geven.
Alvast bedankt voor jullie advies en hulp.