Beste
Graag had ik jullie advies ontvangen mbt een geplande expertise die morgen zal plaatsvinden.
Een korte toelichting van onze situatie:
3 jaar geleden hebben we voor de eerste keer water in onze (daarvoor steeds droge) kelder gekregen.
Na maanden discussie tussen ons, de buren en de verzekeraars van beide partijen werd de oorzaak gevonden in een gebarsten afvoerleiding bij de buren.
Wij kregen een forfaitaire schadevergoeding uitbetaald, en het gebarsten deel van de afvoerleiding bij de buren werd vervangen.
Enkele maanden geleden deed dezelfde situatie zich opnieuw voor, bij een hevige regenbui kwam opnieuw water (met bijbehorende geur), op dezelfde plaats onze kelder binnengestroomd. De situatie tov de vorige keer is echter niet dezelfde, en ik wil zeker zijn dat ik mij morgen voldoende sterk kan maken bij het bepalen van de vervolgstappen.
1. Na de vorige schade is de kelder opnieuw afgewerkt en geschilderd. Eind 2016 zijn we een cocktailbar in bijberoep gestart, en hebben we onze stockvoorraad en werkmateriaal in de (toen droge en netjes afgewerkte) kelder opgeslagen.
--> Er is weinig directe schade aan ons opgeslagen materiaal, omdat we uit voorzorg het meeste in rekken en plastiek bakken hebben opgeslagen.
Uit het vorig onderzoek is echter gebleken dat het binnendringend water gecontamineerd was met fecaliën. Hoewel de meeste van onze producten in afgesloten verpakkingen en glazen flessen zitten maak ik mij toch de nodige zorgen mbt hygiëne en voedselveiligheid. Kunnen we dit aangrijpen als argument om het aanwezige materiaal en voorraad mee op te nemen in het kostenbestek?
2. De eerste vaststelling dateert nu van zo'n 2 maanden geleden, en ik merk op verschillende plaatsen in onze woning scheuren in bezetting en plaatmateriaal op.
Ook ons terras achteraan is op verschillende plaatsen zo'n 0,5 to 1cm gezakt.
Ik maak mij grote zorgen over eventuele uitspoeling van onze funderingen. Mijn vragen zijn dan ook:
--> Kunnen we een grondig onderzoek van de stabiliteit van onze woning eisen?
--> Er wordt nu al gevraagd naar een schadebestek, maar ik ben bang dat de gevolgschade niet beperkt zal blijven tot wat nu waargenomen kan worden.
Hoe kan ik mij best indekken voor schade die nog zal ontstaan tgv het verder zetten van onze funderingen?
Alvast bedankt voor jullie reactie...
Robbie