Wij zijn gisteren eigenaar geworden van een nieuwbouwappartement.
In dit project zijn er 12 wooneenheden, waarvan er tot op heden slechts twee verkocht zijn. Onze notaris gaf ons gisteren de raad om eens te vergaderen met de mensen van het immokantoor. Naar het schijnt zijn zij het eerste jaar sowieso syndicus.
Mijn vraag is nu vanaf wanneer dit jaar ingaat ? Is dit vanaf het moment dat de akte van het eerste appartement is verleden bij de notaris of gaat die termijn pas in vanaf het moment dat alle apparementen verkocht zijn ???
Dient er een contract in dit verband te worden afgesloten met de makelaar.
Zijn de erelonen voor de syndicus wettelijk bepaald ?
Hoe dienen de stemmen verrekend te worden? Aangezien er tot nu toe nog maar twee medeêigenaars zijn, samen met de makelaar, heeft de makelaar sowieso steeds het meest aantal stemmen en kan hij in dit verband misbruik maken van zijn macht ?
Zou er mij iemand kunnen zeggen waar ik hierover de nodige reglementeringen kan vinden. Aangezien wij met de aankoop van ons appartement ondervonden hebben dat onze makelaar niet erg correct is, zijn wij zeer wantrouwig geworden en wil ik mij zo goed als mogelijk voorbereiden op onze eerste vergadering. Mijn man en ik hebben in deze materie geen enkele ervaring.
Waar moeten wij allemaal rekening houden ? (Zoals algemene vergadering, enz. ...)
Met vriedelijke groeten en reeds dank bij voorbaat.