Stel (fictief voorbeeld):Het is onmogelijk om in jouw naam een belegging te doen die eigendom is van uw vriend.
Dat gaat gewoon niet!
Als geld wordt overgemaakt in het kader van een overeenkomst, denk ik niet dat dit als een schenking gekwalificeerd kan worden.In feite spreken we hier van een schenking. Daar betaal je schenkbelasting over. Daarna is het uw geld. Op het moment dat u de winst aan uw vriend geeft, is dat wederom een schenking waarover dan weer belasting moet worden betaald.
De persoon die het geld heeft ontvangen, schaft de beleggingen aan en houdt goed bij welke het zijn. Na de overeengekomen tijd verkoopt hij die weer en maakt het resultaat aan zijn vriend over. Hij koopt dus in eigen naam, maar eigenlijk voor rekening van zijn vriend (ik weet niet of ik de juiste terminologie gebruik, maar ik vermoed dat je me wel begrijpt)En wat als er niet in de ander z'n naam belegd wordt, maar in eigen naam met een som die via een onderlinge overeenkomst is toevertrouwd met de verplichting om na een zekere tijd het resultaat terug te geven?
Hoe wil u dat praktisch geregeld krijgen bij de aankoop?