Beste,
Ik zit in een zeer lastige en complexe situatie. Ik doe mijn best om het hier zo bondig en duidelijk mogelijk samen te vatten.
* Mijn ex-vriendin geeft enkel om zichzelf. Geen streek is haar te laag of te achterbaks om haar zin te verkrijgen. Ze manipuleert de mensen uit haar omgeving op zo'n manier dat ze altijd haar zin krijgt, overal mee wegkomt ... Dat was ook hoe ze mij aan zich bond
* Toen ons zoontje (die ik hierdoor helaas in een gescheiden gezin laat opgroeien) 1 werd, heb ik de kracht gevonden om aan haar te ontsnappen. Ik was helemaal op ... (ze vertoont alle kenmerken van een borderline-patiënt).
* Tijdens onze relatie kreeg ik constant op mijn donder, bepaalde zij alles, ... en zo zou onze zoon dan ook naar de steinerschool gaan. Nu ben ik absoluut niet te vinden voor deze 100 jaar oude schoolvorm die niet is meegegaan met de tijd zoals andere schoolvormen en die is bedacht door een krankzinnige met theoriën die nergens op slaan. Iemand naar het steinderonderwijs sturen is iemands toekomst zwaar hypothekeren.
* We (zij meerbepaald) hebben sowieso over alles ruzie gemaakt; over de regeling voor onze zoon(ze heeft geprobeerd mij af te schilderen als een slechte vader (de pot verwijt de ketel), de verdeling van de inboedel (ze is er met al mijn spullen vandoor), de zorg over onze zoon, ... en natuurlijk de schoolkeuze. Voor haar was er slechts 1 optie: Steiner. Ik wil het beste voor onze zoon.
* Nu hebben we co-ouderschap over onze zoon en dus eveneens gezamenlijk ouderlijk gezag. Over de school zouden we dus samen een consensus moeten bereiken, samen. In het geval we er niet zouden uitkomen, zou de rechter een school voorstellen/opleggen.
* De gedachte dat ze haar slag (steiner) niet zou thuishalen zette haar 'vermoedelijk' aan tot het volgende: ze heeft de directeur van de school wijsgemaakt dat zij het volledige ouderlijke gezag vertegenwoordigde en dat 1 handtekening (de hare) dus volstond voor een geldige inschrijving.
--> Kan ze dat zomaar of moet ze daar een bewijs van voorleggen?
--> Als ze daar geen bewijs van kan voorleggen, mag de school mijn zoon dan toelaten? Of is de school dan in fout/strafbaar?
--> Hoe kom ik van de school te weten op welke manier ze hen zo ver heeft gekregen?
* Tot overmaat van ramp werd de rechtszaak steeds maar uitgesteld en kwam de zitting niet langer vóór de start van het schooljaar maar erin.
* Mijn ex heeft onze - niet rechtmatig ingeschreven - zoon dan ook op 1 september naar de Steinerschool gebracht. Ik heb hem thuisgehouden van school tot aan de rechtszaak. Daar heeft de rechter beslist dat aangezien hij er nu toch al school liep, hij daar dan ook maar het jaar moest afmaken -
om een mannetje van 2,5 niet al dadelijk van school te moeten laten veranderen.
Waar het dus eigenlijk in het kort op neerkomt:
-> Mijn ex weigert elk gesprek over schoolkeuze of laat het ontploffen.
-> Ze liegt zich - al dan niet geholpen/geruggensteund door de school - een weg naar die stomme school.
-> Ik heb al erg vaak en tevergeefs de school verzocht om mij mee te delen hoe ze hem onder valse voorwendselen heeft ingeschreven gekregen.
-> Door alle vertragingen op de rol, komt de schoolstart vóór de rechtszaak - hoewel er door de advocaten sterk op aangedrongen is om dit voor de schoolstart te laten doorgaan.
-> Aangezien de school mij zoon al toelaat en beschouwt als ingeschreven (met slechts 1 handtekening) opteert de rechter om hem voorlopig althans op die school te houden. De rechter legde wel op dat dit enkel gold voor dat ene schooljaar.
-> Op de steinerschool komen ze nu met het verhaal dat mijn zoon inschrijvingsrecht heeft, wat betekent dat een inschrijving voor slechts 1 jaar niet bestaat. Hij staat er ingeschreven en kan alleen maar door beide handtekeningen weer worden uitgeschreven ... Het enige dat zij dan ook dient te doen is verder elk gesprek vermijden en/of nergens op ingaan.
Waarom krijgt mijn ex, die alle regels aan haar laars lapt, gelijk/haar zin???
Op welke manier kan ik mijn ex zover krijgen dat ze een echt gesprek met me aangaat en dat we effectief samen overeenkomen over een school??
Moet ik wederom langs de rechtbank - die me al handenvol geld gekost heeft? De rechter had zelf opgedragen om na dat ene schooljaar samen te evalueren en dan samen (en samen met de school) te beslissen ... dat heeft ze natuurlijk net als de school mooi geboycot.