[De Tijd.be]Om de bonus van 12.000 pond of 13.500 euro te krijgen moeten piloten aan wie al een vakantie is toegekend een aantal dagen alsnog komen werken. Ze krijgen het extraatje overigens pas in november volgend jaar uitbetaald, en alleen als ze ook dan nog vliegen voor Ryanair. De maatschappij verliest naar verluidt massaal piloten aan concurrent Norwegian.
De noodgedwongen annuleringen treffen honderdduizenden passagiers. Consumentenorganisaties vinden dat die mensen recht hebben op meer dan alleen het geld van hun ticket en bereiden juridische stappen voor tegen de Ierse prijsvechter.
Pilotenorganisaties stellen dat Ryanair veel ellende had kunnen voorkomen door allereerst zijn personeel fatsoenlijk te behandelen. Dan waren er wellicht niet zo veel piloten overgestapt naar concurrenten in het Midden-Oosten of elders in Europa.
Een groot deel van de piloten werkt als zelfstandig ondernemer in dienst van Ryanair, volgens vakbonden vaak tegen slechte arbeidsvoorwaarden. En wie wel een vast contract heeft, en dus een pensioen opbouwt, is nog stukken slechter af dan collega's bij bijvoorbeeld EasyJet, Air France-KLM of Lufthansa, luidt het.
Stel dat de piloten op dat voorstel van Ryanair zouden zijn op ingegaan, kan dat juridisch eigenlijk wel en zonder dat dat repercussies aan hangen (belastingen, pensioenen, ...)?