Ingaan tegen de gemeente

Marcel
Topic Starter

Ingaan tegen de gemeente

#1 , 20 jan 2008 17:42

Beste,

Kan men de gemeente controleren op gebied van het verlenen van vergunningen?

Bijv. Kan ik als burger nagaan of er een toelating tot optocht is gebeurd bij een (ik zeg maar iets) jaarlijkse parade van majoretten?

Tweede vraag: Kan ik hiertegen als burger klacht indienen en de optocht verhinderen tot de formaliteiten in orde zijn?

Derde vraag: kan ik als burger protesteren tegen de veiligheidsmaatregelen tijdens deze optocht?

Dank op voorhand
Marcel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 13 apr 2008 17:16

Ik weet dat je volgens het "Decreet inzake de Openbaarheid van Bestuur (2004)" in principe alle documenten kan inkijken die de overheid ter beschikking heeft. In principe, want er zijn heleboel uitzonderingen. Zo kan je bijvoorbeeld de vergaderingen van het schepencollege niet inkijken, maar wel de besluiten. Er zijn ook dingen geregeld via de Provinciewet en de Gemeentewet.

Kijk eens na op de website van Frankie Schram (in google) Die heeft een website over openbaarheid van bestuursdocumenten.

De Gemeente en Provinciewet kan je vinden via de website Vlaanderen.be, denk ik (zowieso op de website van de Vlaamse Overheid).

djanodive

#3 , 04 mei 2008 16:22

Vergeet echter niet dat je eerst die documenten opvraagt of inziet en pas na inzage naar de rechtbank stapt, omdat je het gevaar loopt dat men zal weigeren omdat er reeds een geding loopt.

Je kan die documenten natuurlijk via de rechter opvragen, maar dit is lucratiever omdat je niet dan nog niet eens zeker bent dat ze bestaan of niet. Ondertussen moet je wel al betalen voor de rechtzaak.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”