Ik bezit twee vonnissen met fouten welke om die reden dan ook niet konden betekend worden door de Gerechtsdeurwaarder.
Ondertussen is er een nieuwe "beschikking" uitgesproken en werd er een gerechtelijk syndicus aangesteld. Door deze laatste beschikking kan dan ook duidelijk bewezen worden dat de twee vorige vonnissen foute uitspraken van de Vrederechter bevatten.
Ook voor een niet betaalde factuur van mijn advocate die ik had betwist werd door het vredegerecht een vonnis in mijn nadeel uitgesproken. de motivatie van de vrederechter was gesteund op het feit dat de stafhouder vond dat de factuur niet te hoog was.
Maar het ging niet om de hoogte van het bedrag van de factuur maar wel om de deontologische fouten die de advocate heeft gemaakt in zowel de beide dagvaardingen als tijdens de procedure.
Ondertussen werd (via nieuwe advocaten voor beide partijen) tot een minnelijke overeenkomst gekomen van de oorspronkelijke volgens art 577-9 §2 BW ingediende betwistingen/beslissingen.
Tegenpartij vroeg de vrederechter nu om doorhaling van de uitgesproken vonnissen volgens art 750 derde lid GerW . Ik heb op de zitting om uitstel gevraagd wat door de Vrederechter toegestaan werd. Ik ontving nu een nieuwe brief van de Vrederechter waarin een nieuwe zitting gepland staat op 14/2/2017 volgens art 754 Ger.W.
[bIK VRAAG ME NU AF WAT DE JURIDISCHE CONSEQUENTIE IS VAN DOORHALING VAN VONNISSEN?/b]?
Meer bepaald zou ik willen weten:
1. of deze doorhaling(en) ook mijn recht op schadevergoeding vernietigd die ik nog wens de te bekomen van mijn vroegere advocaat evenals van de toenmalig opgetreden syndicus?
2. moet er voor deze vordering van schadevergoeding een dagvaarding ingediend worden bij dezelfde Vrederechter of moet deze schadevergoeding gevorderd worden in hoger beroep ; dus bij de Rechtbank van Eerste Aanleg? Omdat ik dacht ik een vrederechter zijn eigen gemaakte fouten niet kan/mag/zal willen verbeteren.
Ondertussen werd ook reeds klacht ingediend voor mijn toenmalige advocate bij de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur in de hoop een buitengerechtelijke regeling te kunnen bekomen, maar de advocate kan zulke regeling in elk geval weigeren,(ook al werd de klacht door het OCA reeds aanvaard. Indien er bij het OCA geen overeenkomst zou/kunnen bekomen worden, dan kan het niet anders dan opnieuw dagvaarden en een procedure beginnen. Maar kan dat dan nog indien vonnissen werden doorgehaald???
Ook bij het BIV werd een (hernieuwde) klacht ingediend regen de syndicus, maar zij geven in het beste geval een straf aan de betrokken syndicus maar geen schadevergoeding.
Ik hoop hier op dit forum iets te vernemen van mensen die mogelijk met dezelfde problematiek werden geconfronteerd
Met veel dank bij voorbaat.
Inina
PS. mijn huidige advocaat wenst mij niet te verdedigen voor het misgaan van de vorige procedures vredegerecht waarin de fouten in de vonnissen zijn voorgekomen. Mogelijk is dit uit collegialiteit van advocaten???