Heb zojuist een woning aangekocht. Omdat ik zag dat de bekabeling hier en daar er nogal "onprofessioneel" uitzag heb ik dit de makelaar gemeld en een bod uitgebracht op voorwaarde dat de elektrische installatie conform gekeurd zou zijn.
Bod aanvaard en bij het ondertekenen van de akte een conform attest gekregen.
Bij nazicht echter door mijn elektricien blijken er enkele zaken absoluut niet conform te zijn, zaken die volgens hem bij een "normale" keuring aan het licht moeten zijn gekomen.
Bijvoorbeeld:
in de electriciteits kast een automatische zekering zonder etiket dus onmogelijk te weten wat het vermogen van de stroomkring is.
in de electriciteitskast zijn draden verbonden door middel van een lusterklem
een aantal stroomkringen hebben draden van zowel 1,5 als 2,5 mm2
Ik ga ervan uit dat de verkoper ter goeder trouw was, immers zijn er op zijn kosten wat aanpassingen gedaan (de geknutselde bedrading met name waar ik de makelaar op gewezen heb).
Feit is dat het laatste keuringsverslag vermelde dat slechts de eerder vastgestelde inbreuken herkeurd zijn. Het pv van de eerste keuring vermeld slechts dat de schema's ontbraken.
Iemand enig idee wat ik kan doen? Ik kan de boel door mijn elektricien laten herstellen, maar kan ik deze kost op iemand verhalen? De betrokken keuringsfirma is één van de grote jongens in de sector....