Ik kan privé een (verwarmde) garage - die gelegen is IN de woning – huren van een familielid die een woningverzekering heeft.
Een autovoertuig wordt bij de verzekeringsmaatschappijen echter niet als inhoud of inboedel beschouwd.
Maar, men kan blijkbaar wel een “motorrijtuig in rust” laten verzekeren tegen brand en eventueel ook tegen diefstal of inbraak.
Ik stel mij echter toch wel de volgende praktische vragen.
1. Wie kan of moet een “brandverzekering voor het in die woning gestalde autovoertuig aangaan ?
De eigenaar van de woning ? De eigenaar van de auto die de garage huurt ?
2. Wat bij een schadegeval in de woning én aan het autovoertuig gestald in de garage gelegen in de private woning ?
a) Wanneer de WAGEN aan de oorzaak van de brand van de woning ligt en zowel de woning als het autovoertuig geheel of gedeeltelijk schade hebben geleden ?
b) Wanneer de brand in de woning NIET te wijten is aan het autovoertuig en de brandhaard zich met andere woorden in andere plaatsen dan de garage van de woning bevond, maar waarbij het autovoertuig wel geheel of gedeeltelijk beschadigd is ?
Wiens verzekeringsmaatschappij moet er bij dergelijke brandschadegevallen tussenkomen ?
- De maatschappij van de “eigenaar van de woning” waar het autovoertuig gestald is ?
- De maatschappij van de huurder die een brandverzekering had onderschreven met de formule “voertuig in rust” ?
3. Wat bij inbraak waarbij het autovoertuig gestolen wordt ?
Dank aan iedereen die mij daarbij opheldering kan bieden !