annuleren van contract

sylvia52
Topic Starter

annuleren van contract

#1 , 02 mar 2006 15:22

Mijn (griekse) vriend heeft een blunder van jewelste gedaan. Hij ging kijken voor een nieuwe auto bij xxx en tekende daar een "bestelbon". De verkoper had gezegd, indien mijn vriend van gedachte zou veranderen, hij de bestelbon zou scheuren. Niet dus ! :evil: Mijn vriend zag een mooiere auto bij xxx en tekende daar ook !!!!! Hij kent onze taal niet en amper engels en had zich gewoon laten overtroeven door de verkoper. Natuurlijk dit is geen excuus, ik weet het ! :oops:
Help !!!!!! Misschien via een bank die hem een bewijs wil geven dat hij geen lening krijgt (want dit is de enigste mogelijkheid denk ik) ? Maar zijn eigen bank zegt dat ze dit niet doen (geen valse verklaring) en een andere bank wil het niet doen omdat hij daar geen klant is. Wat nu ?????
:( :( :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2006 16:20

Ziet er triestig uit voor je vriend.

Als regel geldt: als je een overeenkomst ondertekent moet je je daaraan houden.

Een bestelbon is een geldige koopovereenkomst. Het feit dat je vriend geen lening kan krijgen is niet relevant. Enkel indien dit uitdrukkelijk in de overeenkomst zou voorzien zijn (overeenkomst afgesloten onder de opschortende voorwaarde dat een lening kan bekomen worden) zou dit belang hebben.

Conclusie: uw vriend heeft twee maal een overeenkomst afgesloten om een auto te kopen en moet zich daar in principe aan houden. Hij kan met de verkoper gaan praten en een overeenkomst afsluiten om de overeenkomst te verbreken. Eenzijdig de overeenkomst annuleren kan in principe niet (dit kan enkel binnen de bedenktijd van zeven dagen als de verkoop niet bij de verkoper gebeurd).

Volledigheidshalve: er zijn de principes, en er is de bewijslast. De verkoper moet bewijzen dat er een verkoopovereenkomst is. Veel verkopers werken met een systeem waarbij je 1 x je handtekening zet en deze dan door een doordruksysteem ook verschijnt op een twee exemplaar.
Burgerlijk Wetboek: Art. 1325. Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben.
[...]
In elk origineel moet vermeld worden hoeveel originelen zijn opgemaakt.

Wanneer je maar 1 keer je handtekening moet zetten en deze via een doordruksysteem (carbon) geplaatst wordt op een tweede exemplaar zijn er geen 2 originelen en kan je voor de rechtbank aanvoeren dat de koper de verkoop niet rechtsgeldig bewijst. Dit zal niet zo simpel zijn (rechters houden niet van dit soort 'spitsvondigheden'), maar het kan lukken. Zet dan echter niets op papier, schrijf niet dat je de verkoop annuleert of iets dergelijk.

Volledigheidshalve (bis): als je de wagen niet koopt heeft de verkoper de keuze: uitvoering overeenkomst of ontbinding met schadevergoeding. Bij schadevergoeding moet hij zijn schade bewijzen wat niet eenvoudig is. Daarom voorzien de algemene voorwaarden dan in een 'schadebeding'. Dit schadebeding kan soms voor de rechtbank aangevochten worden.

scorpioen

Mette

#3 , 02 mar 2006 18:50

Misschien kan je ook de afwezigheid van toestemming inroepen omdat een van de partijen (griekse vriend) de taal niet beheerst waarin het contract is opgesteld. De verkoper wist dit waarchijnlijk ook aan de hand van zijn accent.
art 1108 B.W. bepaalt namenlijk dat voor de geldigheid van een overeenkomst er een toestemming moet zijn van de partij die zich verbindt.
"Ik excuseer mij voor het soms aanstootgevende taalgebruik van mijn zoon" de moeder van Mette

Reclame

sylvia52
Topic Starter

#4 , 03 mar 2006 07:41

Hartelijk dank voor de reacties. Ik ga vandaag voor hem al een brief opstellen om de aankoop te proberen annuleren op basis 1. dat hij geen lening krijgt en 2. op basis dat hij geen nederlands spreekt noch begrijpt (hetgeen zeker waarheid is). Maar uiteraard ben ik niet te optimistisch !
Groetjes.

Terug naar “Consumenten Koop”