We zitten binnen onze BVBA met ernstige problemen en het vertrek van 1 van de medevennoten is de enige oplossing om tot een goed functionerend bedrijf te komen. Overal raadt men ons aan om tot een minnelijke schikking te komen indien mogelijk.
De twee pistes die voorlopig op tafel liggen zijn:
- Het ontslag als zaakvoerder maar blijft 33% aandeelhouder <- de minnelijke schikking
- Het ontslag om gegronde redenen <- hiervoor is er voldoende materiaal aanwezig
Omdat er nogal vijandige taal wordt gesproken had ik graag geweten aan welke pesterijen we ons kunnen verwachten bij elk van de opties.
Binnen optie 1 begrijp ik dat er heel wat mogelijkheden zijn om als minderheidsaandeelhouder bepaalde rechten uit te oefenen. In welke mate kan bv vrij gebruik worden gemaakt van het informatierecht, kan dit wekelijks, maandelijks, ...? Mij lijkt het dat we in dit scenario alsnog sterk gebonden blijven aan die persoon?
Aan welke pesterijen kunnen we ons verwachten bij optie 2? Kan hij bijvoorbeeld bij alle mogelijke instanties controles aanvragen? We zijn wel volledig in orde maar natuurlijk zou dit ook geen fijne manier van werken zijn.
Voorlopig vind ik vooral veel info over de procedures en de opties zelf maar nergens lees ik wat de gevolgen "na de scheiding" kunnen zijn.