(Geen idee of het bij verzekeringsrecht hoort, of eerder bij Medisch)
Even chronologisch schetsen:
2013: Mijn vriendin wordt wegens stress en oververmoeidheid enkele weken thuis gezet door de huisarts.
2014: Ze sluit een ziekteverzekering af. Op de medische vragenlijst wordt gevraagd naar "psychologische aandoeningen in het verleden" (of iets dergelijks) vult zij niets in.
2015: Ze valt uit wegens burn-out. De huisarts noteert in een medisch verslag "de patiënt lijdt aan burnout. (...) heeft in 2013 reeds burn-out gehad tijdens een vorig werk".
2016: Vriendin is terug gaan werken, maar is hervallen en intussen nog steeds thuis met burn-out. Tijdens een gesprek met onze makelaar om de kosten en loonverliezen van afgelopen jaren te vergoeden, komt het medisch verslag van de huisarts naar boven.
De makelaar beweert dat de verzekeraar zal weigeren om tussen te komen. Volgens het medisch verslag zou immers al gekend geweest zijn in 2013 dat zij aan burn-out had geleden. Belangrijk: dit is NOOIT als dusdanig benoemd geweest door de huisarts. Er is nooit een diagnose van burn-out gesteld voor 2015. Het is pas in het verslag van 2015 dat de huisarts de link legde en (waarschijnlijk gemakkelijkheidshalve) verwees naar de "burn-out" van 2013.
De huisarts kan dit verslag vandaag natuurlijk niet meer aanpassen. Zij is echter wel akkoord om een verklarend schrijven toe te voegen dat dit geen officiële diagnose is geweest in 2013, maar dat pas later de link werd gelegd met de precedenten.
Het lijkt mij dat de huisarts "niet slim" is geweest door 2 jaar na datum een officiële term "burn-out" te plakken op een ziektebeeld van toen. Maar waar kunnen wij ons verder aan verwachten? Als de verzekeraar het medisch dossier opvraagt en op dat verslag stuit, kunnen zij dan effectief weigeren van ons uit te betalen?
We zijn nog niet zo ver, maar ik wil weten waar we staan als ze zouden weigeren. Het gaat immers om veel geld (> €7.000)...
Welke stappen zouden we kunnen ondernemen als het zo ver komt?