Schenking auto

AnnV.
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schenking auto

#1 , 20 okt 2016 19:48

Mijn moeder kreeg te horen dat ze niet meer lang te leven had en ze wou haar auto aan mij schenken. Ze heeft op papier gezet dat ze haar auto aan mij schenkt. Ik heb geprobeerd het op tijd geregeld te krijgen bij verzekering/nieuwe nummerplaat maar dat is niet gelukt.
Ze heeft het op papier gezet op 3 oktober maar is helaas 7 oktober al overleden.
Moet de auto vermeld worden als schenking van roerend goed of valt dit nog gewoon onder erfenis?
We zijn met 3 thuis, broer wist ervan en zegt er niets van, zus is al 7j afwezig en weet het nog niet.
Zou even willen weten of ik recht in mijn schoenen sta qua schenking (ik zal er zelf succussierechten op moeten betalen dan?)
Het gaat om een autootje van 7j met ongevalschade dus rijk ga ik er niet van worden...

Alvast bedankt om reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 20 okt 2016 19:55

Ze heeft op papier gezet dat ze haar auto aan mij schenkt.

Dat lijkt mij voldoende te zijn.
U moet op de waarde van de auto wel erfenisrechten betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

AnnV.
Topic Starter

#3 , 20 okt 2016 20:13

Erfenis recht en is dus successierechten? Autootje is Max 2000 nog waard dus dat zal niet bijster veel zijn dan denk ik...
Bedankt voor de snelle reactie!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”