Ik besef dat deze vraag misschien wat vreemd gaat klinken, maar ik heb angststoornissen en maak me dus van nature uit nogal snel zorgen, bovendien hoorde ik al zoveel horrorverhalen over dubieuze praktijken van sociale media ...
Ik schrijf poëzie en treed daar ook mee op op allerhande podia. Daarnaast doe ik ook aan fotografie. Om mijn creatieve uitingen te promoten kan je dezer dagen maar moeilijk om sociale media zoals Twitter of Instagram heen. Ik ben er geen fan van (al vind ik Twitter qua concept wel leuk) maar je kan er moeilijk omheen dezer dagen als je je werk kenbaar wil maken aan een breder publiek.
Maar sociale media staan bekend om het niet zo nauw nemen met ethiek, zie bv het loggen van allerhande private informatie zoals je IP adres, je browsertype, welke websites je voorts bezoekt, ...
Kunnen Twitter of Instagram ook toegang tot je harde schijf krijgen en zien welke bestanden je hebt staan op je computer, of erger nog: toegang tot die bestanden krijgen?
Ik heb an sich niets te verbergen, maar de copyright en auteursrechten (intellectuele eigendom) van mijn gedichten, artikels en foto's is me wél erg veel waard en ik zou niet graag hebben dat door 1 of ander dubieus regeltje in de gebruiksvoorwaarden ik die intellectuele eigendomsrechten, auteursrechten of copyright kan verliezen.
Misschien maak ik me iets teveel zorgen, iets wat eigen is aan mensen met angststoornis, maar anderzijds hoor ik wel vaker horrorverhalen over sociale media. Zo beweerde een kennis van me nog dat als je een app van Twitter of Facebook installeert op je smartphone ze toegang tot de inhoud van die smartphone kunnen krijgen. Of dit klopt weet ik niet, maar het stelt me niet bepaald op mijn gemak zulke dingen te horen...
Het gaat me enkel om de auteursrechten/copyright/intellectuele eigendom van mijn foto's en poëzie. Ik heb niets te verbergen, dus dat men bv logt welke websites ik bezoek maakt me niet gek veel uit.