Het is zijn recht van doorgang,
Als hij het kapot rijd is het zijn probleem, niet het uwe.
Tenslotte dient die weg om een perceel landbouwgrond te onderhouden en dat doe je met vieze tractoren die van alle vuil achter laten (en niet met een fiets)
En jawel als het nat is laten die hun banden diepe sporen na, dat is zo.
Het is inderdaad zijn recht van doorgang, maar het is wel degelijk ook mijn probleem, want op de akte is het ook mijn grond. Ik moet er ook doorheen met mijn wagen om tot aan mijn garage te kunnen rijden. Ik ben dus niet van plan om een grote 4x4 , laat staan , tractor te kopen. Als hij diepe slagen in MIJN grond slaat, vind ik het maar normaal dat hij deze hersteld, anders heb ikzelf geen doorgang meer op mijn eigen grond!
Dat ie soms te weinig ruimte heeft om in te draaien komt doordat de landbouwmachines altijd maar groter en breder worden, is niet de boer zijn schuld.En het zijn dikke sterke tractoren, die winnen het van u.
Daar denk ik wel even anders over. Op de akte staat vermelding van bijgevoegd plan (straks daar meer over). Spreek me tegen als ik fout ben, maar het is niet omdat hij met groter materiaal af komt, ik daarvoor meer ruimte gaat moeten afstaan?....De weg staat op plan afgetekend als een strook van 3meter breed. En de wet van de sterkste zal volgens de rechtbank wel niet tellen vrees ik.
En nu wat er in mijn akte staat:
ERFDIENSTBAARHEDEN
Voor wat betreft erfdienstbaarheden staat er in vorenberoepend titel van eigendom verleden door notaris X te X, op x x, negentienhonderd drieëntachtig, woordelijk verleed hetgeen volgt:
ERFDIENSTBAARHEDEN
In het proces-verbaal van toewijs opgesteld door ondergetekende Notaris op 18 x negentienhonderd tweeëntachtig, en waarvan sprake in oorsprong van eigendom hierboven, komt letterlijk volgende tekst voor:
"UITWEGEN
De eigenaars of gebruikers van het lot B- zullen ten eeuwigen dage gratis on onvergeld uitweg hebben alver lot één A om te geraken aan de x-straat en dit op de wijze zoals aangeduid op hieraangehecht plan.
De kopers of gebruikers van lot een A- zullen deze uitweg eventueel mogen verplaatsen voor zover en voor de koper kopers of gebruikers van lot één B- hierdoor geen hinder ontstaat en dit volledig op kosten van de eigenaars of gebruikers van het lijdend erf.""
Voor wat betreft erfdienstbaarheden staat er in vorenberoepen titel van eigendom verleden voor Notaris X, te X, op x x tweeduizend en twee woordelijk vermeld hetgeen volgt:
"ERFDIENSTBAARHEID
De koopster verklaart op de hoogte te zijn van de bestaande uitweg, aan de meest oostelijke zijde van het perceel, zoals verbeeld op het voormeld opmetingsplan.
Deze doorgang dient tot uitweg naar de achterliggende percelen. De koopster zal ervoor zorgen dat voormelde uitweg ten alle tijde vrij is, en niet belemmerd wordt voor doorgang van landbouwmachines en oogstmachines, door ten gepaste tijde de takken en hagen te snoeien."
Betreffende hetgeen voorgaat treden de kopers in alle rechten en verplichtingen van de verkopers, voor zover deze bepalingen nog van toepassing zijn..
Einde citaat in mijn acte.
De uitweg is al enkele jaren (en aan luchtfoto's te zien zeker tot 2012) verplaatst geweest, dit volgens vorige eigenaar,in akkoord met de eigenaar van lot B.