Ontbinding van de feitelijke vereniging: bestemming vermogen

Alpaca
Topic Starter

Ontbinding van de feitelijke vereniging: bestemming vermogen

#1 , 03 dec 2007 23:00

Graag had ik volgende vraag gesteld aangezien de schaarse rechtsleer die ik kan raadplegen me geen voldoening schenkt.

Het betreft de bestemming van het vermogen van een feitelijke verening bij de ontbinding.

Wij (= Scoutsgroep) willen onze statuten hieromtrent aanpassen.
1) Geldelijk vermogen: verschillende mogelijkheden worden onderzocht:
a) In bewaring geven bij Scouts en Gidsen Vlaanderen (Verbond)
om een eventuele heroprichting van de groep mogelijk te maken
b) In bewaring geven aan de parochie (vermoed dat hierop
het canonieke recht moet toegepast worden?)
2) Materiaal
Dit zou in eerste instantie VERKOCHT worden en de opbrengst wordt gevoegd bij het geldelijk vermogen (dit laatste wordt dan in bewaring gegeven). In eerste instantie wordt de voorkeur gegeven aan leiding (leiding krijgt dus als eerste de kans materiële vermogensbestanddelen te kopen), in tweede instantie de voorkeur voor verkoop aan verenigingen met hetzelfde doel en in derde instantie zou hetgeen overblijft weggeschonken worden aan verenigingen met hetzelfde doel

Mijn kennis omtrent het recht der verenigingen is echter nog te zeer beperkt.

1) Kan het geldelijk vermogen na de ontbinding van de FV wel in bewaring gegeven worden (in de meeste statuten van FV lees ik: schenking, verdeling tussen leden)
2) Is het wel mogelijk om het materiaal te verkopen vlak voor of na de ontbinding met als doel het geldelijk vermogen van de te ontbinden vennootschap aan te vullen? Dit lijkt me in strijd te zijn met het feit dat een FV een vereniging is zonder winstoogmerk (ook al wordt deze ontbonden)

Ik hoop dat iemand me hier een antwoord kan verschaffen, waarvoor dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 dec 2007 13:07

Het vermogen van een feitelijke vereniging behoort bij ontbinding in ONVERDEELDHEID toe aan ALLEN die er lid van zijn op dat ogenblik.

“Art.577-2.§1.Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen,wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort,geregeld als volgt.§2.De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn…”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1937.De bewaarnemer moet de in bewaring gegeven zaak slechts teruggeven aan degene die ze hem heeft toevertrouwd, of aan hem in wiens naam de bewaargeving gedaan is, of aan hem die aangewezen is om ze terug te ontvangen.”(B.W.).

De feitelijke vereniging kan haar vermogen te allen tijde in bewaring geven.Tijdens de bewaargeving moet dan de ‘bewaargever’ blijven voortbestaan.
Uw statuten kunnen degene aanwijzen die het in bewaring gegeven vermogen terug moet ‘ontvangen‘.
‘ontvangen‘ houdt niet in eigenaar worden,tenzij de statuten dit uitdrukkelijk bepalen,wat dan op dat ogenblik een schenking uitmaakt.

De feitelijke vereniging kan haar materieel te allen tijde verkopen.Dit vereist evenwel toestemming van alle medeeigenaars tenzij de statuten die bevoegdheid overdroegen aan een orgaan van de vereniging.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”