Ik heb ter goedertrouw een "vriend" financieel geholpen daar hij werkloos was en het stempelgeld onvoldoende was om al zijn schulden te betalen. Ik vond het erg dat er een gerechtsdeurwaarder zou komen enz., dus ik paste elke maand bij. Nu heeft deze persoon vast werk maar nog steeds komt hij geld vragen. Hij zet helemaal niet "de tering naar de nering" en ik ben het dus ferm beu aan het worden. Nu heb ik vernomen dat hij in zijn vaderland een stuk grond heeft dat hij wil verkopen om zijn schulden te betalen. Maar dit zegt hij al meer dan een jaar en er gebeurt gewoon niks. Hij "beweert" dat zijn broer (die mede-eigenaar is van de grond) niet wilt verkopen en hij in feite nu geld nodig heeft om ginder een advocaat te nemen. Ik weiger dit te geven. Zijn schuld aan mij is ondertussen al opgelopen tot meer dan 15.000€. Voor dit bedrag heb ik hem onlangs een schuldbekentenis laten tekenen.
Welke stappen kan ik ondernemen om druk te zetten dat hij mij terugbetaalt ? Ik dacht van een advocaat te nemen via mijn familiale verzekering, maar ik heb antwoord gekregen dat dit probleem niet valt onder "rechterlijke bijstand" (is dit zo ?). Hoe kan ik te weten komen of het verhaal van die grond wel juist is ? Ik kan niet naar ginder bellen daar ik die taal niet voldoende machtig ben.
Graag uw raad a.u.b.