Schuld terugvorderen

sylvia52
Topic Starter

Schuld terugvorderen

#1 , 29 nov 2007 09:25

Ik heb ter goedertrouw een "vriend" financieel geholpen daar hij werkloos was en het stempelgeld onvoldoende was om al zijn schulden te betalen. Ik vond het erg dat er een gerechtsdeurwaarder zou komen enz., dus ik paste elke maand bij. Nu heeft deze persoon vast werk maar nog steeds komt hij geld vragen. Hij zet helemaal niet "de tering naar de nering" en ik ben het dus ferm beu aan het worden. Nu heb ik vernomen dat hij in zijn vaderland een stuk grond heeft dat hij wil verkopen om zijn schulden te betalen. Maar dit zegt hij al meer dan een jaar en er gebeurt gewoon niks. Hij "beweert" dat zijn broer (die mede-eigenaar is van de grond) niet wilt verkopen en hij in feite nu geld nodig heeft om ginder een advocaat te nemen. Ik weiger dit te geven. Zijn schuld aan mij is ondertussen al opgelopen tot meer dan 15.000€. Voor dit bedrag heb ik hem onlangs een schuldbekentenis laten tekenen.
Welke stappen kan ik ondernemen om druk te zetten dat hij mij terugbetaalt ? Ik dacht van een advocaat te nemen via mijn familiale verzekering, maar ik heb antwoord gekregen dat dit probleem niet valt onder "rechterlijke bijstand" (is dit zo ?). Hoe kan ik te weten komen of het verhaal van die grond wel juist is ? Ik kan niet naar ginder bellen daar ik die taal niet voldoende machtig ben.
Graag uw raad a.u.b.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 11 jan 2008 16:29

Aangezien het bedrag te groot is om het terug te vorderen via het vredegerecht, moet je nu zelf een advocaat onder de arm nemen en de schuld terugvorderen via de Rechtbank van Eerste Aanleg.

Ik hoop voor jou dat het ondertekend document alle wettelijke gegevens bevat.

sylvia52
Topic Starter

#3 , 11 jan 2008 16:39

Bedankt voor uw antwoord. Ik ga deze vriend zeker al naar de dienst schuldbemiddeling sturen (ofwel budgetbeheer ofwel collectieve schuldenregeling) en voor mezelf zal ik dus een advocaat moeten nemen, zoals u schrijft. Kan ik beroep doen op een pro-deo of is dat gebonden aan je inkomen ? Ondertussen heb ik al inlichtingen genomen over de grond. Die bestaat wel maar de opbrengst is zeker niet toereikend om zijn schulden te betalen plus die van mij. Ik vrees dat alles van zeer lange duur zal worden en nog eens kosten er bovenop natuurlijk.
Hoe zeggen ze het nu weer ? "te goed is half zot ?"

Reclame

akromah

#4 , 11 jan 2008 16:59

Hallo,
mij aangeraden door mijn advocate.

Eerste stap, een aangetekend schrijven naar die persoon waarin u het geleende bedrag aanhaalt en vraagt om dit in maandelijkse aflossingen van , bv 250euro te beginnen afbetalen (op datum van XX) zoals overeengekomen en steeds door hem beloofd.
Hopelijk voor jou reageert hij op deze aangetekende brief,
vraag hem dus ook om hierop geschreven te reageren. (ik meen te lezen dat hij nog steeds je vriend is dus kan je er nog mee praten)
Wanneer hij A of B schrijft in een reaktie op jouw brief,
heb je al iets meer in handen, o.a. de termijn van intresten kan worden vstgesteld.
Bij geen reaktie op deze brief kan je naar een advocaat stappen.
In elk geval: doe iets voor men je achteloosheid verwijt.

Terug naar “Andere”