Geen positieve reactie, verder stappen ondernemen? .

TELENET
Topic Starter

Geen positieve reactie, verder stappen ondernemen? .

#1 , 08 feb 2016 16:34

Goedendag iedereen,
Ik verhuur een appartement die ongeveer 8 jaar oud is.
De huurster heeft een huurovereenkomst van 9 jaar sinds 01/01/2014.
Er is vermoedelijk een kortsluiting geweest in een schakelaar.

In een mail laat zij mij weten dat zij die schakelaar niet veel gebruikt heeft.
Dat het duidelijk vermeld is in de wet dat het herstel ten laste is van de verhuurder in geval van defect.
Indien geen positieve reactie zal ze verdere stappen ondernemen.
Ik afwachting van een oplossing betaalt ze de huur niet meer.

Voor mij gaat het niet over het vervangen van een schakelaar, Ik ben stilaan haar klusjesman aan het worden.
Een goed gesprek is niet meer mogelijk.
Wat is de beste oplossing voor mij? :
- op de mail niet reageren, antwoorden is niet verplicht en zal de zaak niet oplossen.
- niets doen in afwachting van een aangetekende zending.
- geen herinnering voor achterstallige huur verzenden, kan een voordeel zijn voor mij bij de vrederechter.
Ik hou niet van ruzie te maken, maar teveel is teveel.
Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 08 feb 2016 17:33

Als u huurster huurachterstand heeft, moet je haar in gebreke stellen met een AS, geen reactie onmiddellijk naar de vrederechter.
Zeker alle vroegere mails bijhouden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#3 , 08 feb 2016 17:50

Soms moet je uw trots opzij kunnen zetten.
Uw huurster lijkt mij door en door slecht, het is volledig buiten proportie om de huur in te houden voor een futiliteit. Het probleem is dat wonen Vlaanderen niets van flexibiliteit toont voor elektrische installaties, een kortsluiting leidt direct tot een ongeschikte woning. Als uw huurster een woning onderzoek laat uitvoeren, zorgt die stomme schakelaar voor een hoop administratieve rompslomp.

Reclame

LeenW

#4 , 08 feb 2016 18:08

Maar als ik de situatie even omdraai, er zijn dus al wel enkele dingen misgegaan met het appartement in de 2 jaar dat ze er woont? Een appartement met meerdere gebreken en de huisbaas die weigert de nodige herstellingen te doen, dan gaat ook niet goed overkomen bij sommige vrederechters.

sloeberken

#5 , 08 feb 2016 19:11

dan gaat ook niet goed overkomen bij sommige vrederechters.
Geen huur betalen zal nog veel slechter overkomen. Nieuw appartement zal niet zoveel misgaan, als de huurder het onderhoud als een goede huisvader.

WP002

#6 , 08 feb 2016 22:11

De huur niet langer betalen voor iets als een kapotte zekering is compleet disproportioneel. Zoals sloeberken zegt, AS sturen en desnoods naar de vrederechter. Kans is wel dat dan de relatie met de huurder definitief verzuurd is (maar misschien is dat nu ook al zo).

giserke

#7 , 09 feb 2016 02:27

De slechtste houding is uw verplichtingen niet nakomen. Daarmee geef je enkel maar munitie voor je huurster bij een eventuele rechtszaak.
Herstel die breuk, en sleep haar gelijktijdig voor de rechtbank voor de wanbetalingen.

Xenophon

#8 , 09 feb 2016 09:04

Ik zou de schakelaar vervangen (hoewel er m.i. nog over kan gediscussieerd worden of dit ten laste van de huurder of de verhuurder is) maar tegelijkertijd een AS sturen met een ingebrekestelling voor de huur, de wettelijke interest aanrekenen op het openstaand saldo en 3 dagen geven om te betalen.

Daarna naar de vrederechter ermee indein niet betaald; stoppen met betalen is een zeer zware inbreuk op de huurverplichtingen en zoals reeds opgemerkt totaal disproportioneel.

Het bovenstaande ervan uitgaande dat er niet een hele waslijst van ernstiger gebreken is waar u reeds maanden niets voor onderneemt. Zelfs dan zien rechters niet graag dat huurders éénzijdig (een deel van) de huur inhouden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

giserke

#9 , 09 feb 2016 09:47

Veel rechters in sommige kantons trekken eerder de kaart van de huurder dan de verhuurder hoor.

sloeberken

#10 , 09 feb 2016 11:51

Volledige huur inhouden moet in verhouding staan met de gebreken aan het pand, daar zal geen enkele vrederechter over struikelen.
Heeft ze dit gemeld met een As, zo niet is het een zware fout van de huurder.
Dergelijke huurder ben je beter kwijt, kort op de bal spelen en u rechten opeisen.

TELENET
Topic Starter

#11 , 11 feb 2016 18:49

Ik kom zeker alle mijn plichten na, er zijn geen ernstige gebreken in het appartement.
De huurster valt mij ook regelmatig lastig met zaken die ze zelf moet oplossen.
Het zijn huurherstellingen, zoals b.v een plint herstellen die ze beschdigt heeft, kalk verwijderen aan kraantjes, lamp van fornuis vervangen, enz.
Als ze geld problemen heeft stuurt ze mij een mailtje om uitstel te vragen, dat is geen probleem voor mij en ga er mee akkoord. (Veel te goed geweest)
Maar dreigementen kunnen voor mij niet door de beugel, nu kan ik onmogelijk ingaan op haar vraag.
Op de website van "belgium.be" is het ook duidelijk vermeld dat het een huurherstelling is.
De relatie is definitief verzuurd, geen klank of beeld meer.
Tot op heden heeft zij mij niets gemeld over het inhouden van de huur, kan het enkel zien op mijn bankrekening.
In afwachting en met de hoop dat het nog in orde komt, vandaag een aanmaning verzonnen per mail.
Indien geen reactie op het einde van deze maand zal een ingebrekestelling aangetekend verzenden.
Hopelijk geraak ik met de hulp van de vrederechter die huurste kwijt, had beter een been gebroken in plaats van aan haar te verhuren.
Met dank aan iedereen voor de hulp.

Xenophon

#12 , 11 feb 2016 19:16

Indien ze nu reeds te laat is met de huur, zend dan NU aangetekend een ingebrekestelling. Wachten heeft geen zin, ten eerste zendt dat een verkeerd signaal, ten tweede beschikt u slechts over een waarborg van 2 maand en zal het nog lang genoeg duren vooraleer u haar buiten krijgt met behulp van de rechter, gesteld dat dat al lukt (ze krijgen meestal een bolwassing, eventueel een sanctie en de verplichting te betalen, valt dan nog te bezien of inderdaad betaald wordt). Indien de rechter de overeenkomst ontbindt zal deze een maand ofzo geven om te verkassen, daarna zal u indien ze niet meewerkt nog een maand moeten wachten op de uitdrijving.

Een schuldenaar die inkomsten heeft daar raakt men uiteindelijk wel aan zijn geld maar als er betalingsproblemen zijn en er komt geen geld binnen kan u de soms lange rij van schuldeisers gaan vervoegen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

TELENET
Topic Starter

#13 , 29 mar 2016 18:40

Beste Xenophon,
Aangetekend ingebrekestelling verzonden en zij heeft toch eindelijk betaald.
Nu wachten op volgende maand voor resultaat.
Vriendelijke groetjes.

Terug naar “Huren”