Ik heb hetvolgende probleem met telenet:
- na jarenlang trouwe klant en stipte betaler heb ik één maand vergeten betalen (factuur uit het oog verloren)
- op mijn volgende factuur kreeg ik een nalatigheidskost van 7 euro aangerekend
- op 26/10 is het facturatiebedrag (inclusief de 7 euro nalatigheidskost) van mijn rekening afgegaan, voor de datum die op de factuur is aangegeven als "te betalen voor"
- toch krijg ik een verwittiging toegestuurd waarop een nalatigheidskost van 9 euro wordt aangekondigd, volgens de brief (gedateerd op 29/10, maar pas ontvangen op 13/11) wegens "betaling nog niet ontvangen"
- op mijn protest via e-mail krijg ik antwoord dat de betaling inderdaad "goed is ontvangen"
- toch krijg op mijn volgende factuur nog eens 9 euro nalatigheidskost aangerekend
1) als het bedrijf op de factuur schrijft "te betalen voor" is het dan voldoende dat het bedrag voor die datum van mijn rekening af is (want dat is volgens mij de datum dat ik betaal - dus het ik "betaald voor") of ben ik ervoor verantwoordelijk wanneer zij dat bedrag effectief op hun rekening hebben staan?
2) is het gangbaar dat ik in zo'n geval toch een nalatigheidskost krijg aangerekend?
3) ik heb ook van andere bedrijven al vaak gemerkt dat ze hun brieven en vooral rekeningen antidateren, in dit geval ben ik er heel zeker van (brief gedateerd op 29/10, maar pas ontvangenop 13/11): kan dit zomaar? bij een bedrijf als Telenet heb je geen ander bewijs van datering dan wat zij in hun brief schrijven, want de post stempelt hun omslagen niet af.