vereffening en verdeling

djirki
Topic Starter

vereffening en verdeling

#1 , 15 jan 2016 17:15

Wij staan aan de laatste stap bij onze scheiding: de vereffening en verdeling.
Ik woon in het huis samen met de kinderen. De vader van de kinderen heeft het huis verlaten en is met iemand anders gaan samenwonen. Ik zou het huis graag overnemen. Ik dacht echter dat dit financieel niet mogelijk was, tot ik dit heb laten berekenen door mijn bankier. Voor de vereffening en verdeling kwam veel bij kijken en daardoor heb ik het initiatief genomen om zelf een overeenkomst samen te stellen, zodat we sneller tot een overeenkomst zouden komen zonder dat dit voor het gerecht zou moeten komen. Toen ik de overeenkomst opstelde wist ik nog niet dat het financieel mogelijk zou zijn om het huis over te nemen en heb daardoor in de overeenkomst gezet dat ik het huis voor 345000€ zou verkopen met een immokantoor. De volgende afspraak bij de notaris is volgende week woensdag. De notaris ging er vanuit dat ik het huis zou overnemen, omdat ik dat had doorgegeven aan hem. Nu heeft de advocaat van mijn ex laten weten dat ik het huis niet kan kopen, omdat ik in de overeenkomst gezet heb dat ik het zou verkopen aan 345000. Met andere woorden mijn ex gaat dus niet akkoord dat ik het huis overneem. Ik heb echter vier jaar voor de kinderen gezorgd en hij is met iemand anders gaan samenwonen. Nu zegt mijn advocaat dat ik terug kan komen op de overeenkomst mits zij niet is ondertekend op het kantoor van de notaris. Is deze overeenkomst dus echt nog niet van toepassing zolang deze niet ondertekend is op het kantoor van de notaris?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 15 jan 2016 18:52

Zolang er niet getekend werd is er geen overeenkomst. En uw ex zal niets tegen een overname hebben als hij finaal hetzelfde resultaat behaalt als wanneer u de woning zou verkopen aan 345.000 €.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

djirki
Topic Starter

#3 , 15 jan 2016 21:48

Dank voor je bericht :)

De overeenkomst is getekend, maar niet bij de notaris. Wordt dit gerechterlijk aanzien als niet getekend, omdat ze niet getekend is bij de notaris???

Ik zou het huis willen overnemen aan 265.000€ zoals geschat is geweest door de notaris. Ik zei eerder in de overeenkomst het huis te verkopen aan 345.000 (toen wist ik nog niet dat ik het huis zou kunnen overnemen aan 265.000 , dus wil hij nu dat het aan 345000 verkocht wordt.
Heb ik geen voorrangsrechten om het huis over te nemen mits de kinderen bij mij verblijven?
Ik vrees dat het weer iets van lange adem zal worden, mijn advocaat zegt nu de overeenkomst te niet te doen, maar dan staan we weer bij af.....

Reclame

Milo72

#4 , 18 jan 2016 14:51

Stel je eens in zijn plaats ... je komt overeen om het huis te verkopen voor 345.000, maar nu wil je't zelf kopen aan 265.000 ... Voor je partner is dat een verschil van 40.000 € ... waarom zou hij daar moeten mee akkoord gaan ?

ALS je het aan de zelfde prijs zou willen overkopen (zijnde 345.000) zou je nog kunnen argumenteren dat het "fairst" is om het huis aan jou over te laten, maar zelfs daar hoeft je ex-partner niet mee akkoord te gaan ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

anguyen

#5 , 18 jan 2016 22:27

Hallo

Ik heb ook een probleem met vereffening-verdeling.

We zijn getrouwd in Nederland maar wonen in België. We hebben een huwelijkscontract met het stelsel van de algehele gemeenschap. De scheiding was gebeurd in België maar de rechter zei niet over het huwelijkscontract. Ze steel een notaris om onze vereffening-verdeling te doen.

De eerste keer moeten we op een plan van werkzaamheden van de notaris handtekenen
.
De tweede keer hebben we, mijn ex-man, de Notaris en ik, op een overeenkomst handgetekend op de eedaflegging op 14 april 2015. Een deel van deze overeenkomst is door de Notaris geschreven en een deel is door mij gemaakt.

Vandaag was mijn ex-man met zijn advocaat bij de notaris. Ik was alleen. De Notaris wil niet over haar akte op 14 april 2015 spreken. Ze wil mijn huis verkopen. Ik zei dat ik het huis zou overnemen. Ze luisterde niet naar mij en maakte een proces-verbaal. Ik heb niet op haar papier handgetekend.

Wat moet ik doen als de notaris onze huwelijkscontract en haar akte op eedaflegging op 14 april niet wil bekijken?

djirki
Topic Starter

#6 , 26 jan 2016 11:43

Ik ben verder ook niet thuis in vereffening en verdeling, maar ik raad je toch aan een advocaat te raadplegen. Zij zorgen er voor dat wat de tegenpartij doet kan of niet kan en geven je raad in jouw voordeel.

Milo, bedankt voor je reaktie. Ik vind het nu wel jammer dat hij mij een beetje blok zet. Ik kan moeilijk een ander huis kopen, want dan moet ik een overbruggingskrediet aangaan. Ik betaal de lening (en hoef daardoor geen huur te betalen) en hij gaat daar van al die jaren profijt van hebben. Ik ben benieuwd naar een volgende overeenkomst bij de notaris.

djirki
Topic Starter

#7 , 15 feb 2016 13:12

De vereffening en verdeling loopt niet vlot. We zijn zijn nu 4 jaar gescheiden .
Ik stelde voor om het huis te kopen aan de verkoopprijs die de notaris zelf geschat heeft, maar mijn ex is hier niet mee akkoord en wil er meer geld van proberen te krijgen van het huis.
Ik woon nu nog in de woning die verdeeld dient te worden samen met onze 2 zonen. Nu vraag ik me af wanneer er geen schot meer zit in de verdeling, of de notaris of mijn ex zonder mijn toestemming een openbare verkoop van het huis kunnen ondernemen. Als dit zo was zou ik misschien beter actie ondernemen en het huis verkopen met een immokantoor, want je huis verkopen met een openbare verkoop denk ik dat toch in je nadeel is.
Ik heb er geen probleem mee om langer in het huis te blijven, de kinderen behouden zo immers hun thuis. Ik betaal de lening af en we zijn overeen gekomen dat ik dan geen huur dien bij te betalen.

Terug naar “Echtscheiding”