Als eigenaar van app op 6de en laatste verdieping lees ik zonder enige verwittiging op jaarafrekening dat (gemeenschappelijke) ontstoppingskosten priv? aangerekend worden. Tijdens A.V. ga ik duidelijk niet akkoord: de werken dateren van 5 maand geleden, ht was vanzelfsprekend een gemeensch. kost aan een gemeensch. afvoerbuis. noch huurster noch eigenaar zijn betrokken geweest en krijgen zelfs geen factuur gezien. Syndicus en R.V.Beheer hebben zonder te verwittigen (en zonder speciaal te vermelden in agendapunten) gevonden dat het duidelijk was dat de huurster verstoppingen veroorzaakte (hetgeen zij betwist) en "bij wijze van verwittiging" de gemeensch. kosten maar naar de eigenaar doorverwezen die dan op haar beurt de kosten "bij wijze van straf" aan de huurster moest aanrekenen! Het verslag van de A.V. neemt geen nota van het feit dat eigenaar niet met deze afrekening akkoord gaat, maar vermeldt enkel dat de eigenaar een beetje moeilijk doet.
Vermits het nu moelijk is een oorzakelijk verband aan te tonen heb ik me toch bij loodgieters bevraagd; het gaat om een app van > 40 jaar, gietijzeren afvoerbuis van 73-60 (binnen) mm doorsnee. Rechtstreekse oorzaak van huurster is niet aan te tonen, wel aanslibbing van vele jaren en corrosie van het gietijzer.
Moet ik een vordering bij de Vrederechter instellen om correctie van bedriegelijke besluitname in A.V. verslag of gewoon niet betalen en afwachten?