Gegroet,
Ik ben in oktober getrouwd met een lieftallige jongedame van Canada. Zij woont reeds in Belgie sinds 2013 op basis van een verblijfsvergunning omwille van haar job. Nu zijn wij verzeild geraakt in een procedure voor gezinshereniging. Hiervoor moeten wij een rits documenten indienen en terwijl deze procedure loopt heeft zij haar verblijfskaart moeten inleveren voor een oranje kaart (attest van immatriculatie).
Er werd ons medegedeeld dat zij gedurende de procedure (ongeveer 6 maanden) niet in staat is om zich vrij te verplaatsen in de shengenzone. Ik wou weten of dit effectief klopt? Op dofi.ibz.be vond ik het volgende https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/nieu ... visum.aspx
"Anders gezegd, als u België verlaat voordat u een verblijfkaart (A, F,…) ontvangt en indien u visumplichtig bent om de Schengenzone binnen te komen, moet u een visum aanvragen om opnieuw het land binnen te komen en er de procedure van de gezinshereniging voort te zetten."
Nu is Canada geen visumplichtig land, dus ik vermoed dat dit dan niet van toepassing is? Maar toen ik hierover telefoneerde met de FOD vreemdelingenzaken vertelden zij me dat mijn vrouw reeds langer dan 3 maanden in Belgie is (dat klopt, sinds 2013), en dat zij daarom niet meer met haar Canadees paspoort zich vrij kan verplaatsen in de shengenzone. Dit kan zij enkel met een verblijfskaart, maar die heeft ze dus tijdelijk niet omwille van de procedure voor gezinshereniging. In mijn ogen wordt ze tijdelijk van haar vrije verplaatsing in de EU beroofd, maar ik ben dan wel biased als haar man.
Alleszins, ik wou eens informeren hier of dit wel wettelijk is volgens EU wetgeving. En welke wetgeving triomfeert in dit geval? Belgische of Europese? Is er nu echt geen mogelijkheid voor haar om zich vrij te verplaatsen buiten belgie zonder de procedure te onderbreken? Al is het maar om een daguitstap naar pakweg Nederland te maken? Dit is voor mij een beetje te gek voor woorden.