GAS-boete voor drukpersmisdrijf

Avelivloms
Topic Starter

GAS-boete voor drukpersmisdrijf

#1 , 19 aug 2015 13:52

Ik beledig de politie van mijn politiezone op een internetforum.
Kan ik daarvoor een GAS-boete krijgen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#2 , 19 aug 2015 14:23

Wat zegt het GAS-reglement van uw gemeente?
"sowieso" schrijf je zo.

Turaki

#3 , 19 aug 2015 15:11

Naar ik mij meen te herinneren heeft de gemeente Verviers ook al dergelijke boetes uitgedeeld. Is nog een hele leuke reportage over gemaakt in "De Ideale Wereld".

Reclame

giserke

#4 , 19 aug 2015 17:23

Een drukpersmisdrijf kan alleen maar plaats vinden op gedrukte media.
Radio en televisie worden ook hieronder ook geïnterpreteerd, maar is nog niet aanvaard door cassatie.

Het is bovendien een procedure voor assisen.
Lijkt me zeer sterk dat een gemeente dit kan winnen in de rechtbank.

j.demoor

#5 , 21 aug 2015 11:30

“Art.2. § 1. De gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald...Art.3.In afwijking van artikel 2, § 1, kan de gemeenteraad bovendien in zijn reglementen of verordeningen een administratieve sanctie voorzien zoals bedoeld in artikel 4, § 1, 1° : 1° voor inbreuken bedoeld in de artikelen 398, 448 en 521, derde lid, van het Strafwetboek; 2° voor inbreuken bedoeld in de artikelen 461, 463, 526, 534bis, 534ter, 537, 545, 559, 1°, 561, 1°, 563, 2° en 3° en 563bis van het Strafwetboek; 3° voor de volgende inbreuken die worden bepaald door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, op basis van de algemene reglementen bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en met uitzondering van de overtredingen op autosnelwegen, meer in het bijzonder :- de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren; - de overtredingen van de bepalingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, uitsluitend vastgesteld door automatisch werkende toestellen, bedoeld in artikel 62 van dezelfde wet.”(24 JUNI 2013. - Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties).

‘Ik beledig de politie van mijn politiezone op een internetforum.’

Art.448.Hij die hetzij door daden, hetzij door geschriften, prenten of zinnebeelden iemand beledigt in een van de omstandigheden in artikel 444 bepaald, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot twee maanden en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro of met een van die straffen alleen. Met dezelfde straffen wordt gestraft hij die, in een van de omstandigheden in artikel 444 bepaald, iemand die drager is van het openbaar gezag of van de openbare macht of die met een openbare hoedanigheid is bekleed, door woorden beledigt in zijn hoedanigheid of wegens zijn bediening.”(Strafwetboek).

De gemeenteraad kan dus in zijn reglementen of verordeningen een administratieve sanctie voorzien wegens schending van voornoemd art.448 Strafwetboek. Valt te onderzoeken of de gemeenteraad dat ook (tijdig) deed.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

69_Shorty_69

#6 , 21 aug 2015 13:18

De vraag zal is vooral heb je een politie ambtenaar beledigd met de bedoeling om te kwetsen/persoonlijk aan te vallen of heb je het over de politie in zijn algemeenheid...

En dan heb je uiteraard nog:

Art. 19. De vrijheid van eredienst, d ... gepleegd.
Art. 25. De drukpers is vrij; de censuur kan nooit worden ingevoerd; geen borgstelling kan worden geëist van de schrijvers, uitgevers of drukkers.
Wanneer de schrijver bekend is en zijn woonplaats in België heeft, kan de uitgever, de drukker of de verspreider niet worden vervolgd.
En het is Art. 25 die er eigenlijk voor zorgt dat GASboetes an-sich wel wettelijk zijn maar betaal je deze niet kan men je volgens Art.25 niet vervolgen en aldus niet kan laten veroordelen tot een geldboete daar dit een drukpersmisdrijf zou zijn en die kan men niet vervolgen.

Men kan je wel bijvoorbeeld vervolgen als je personen bij namen noemt.
En daarvoor hebben we het volgende artikel uit de grondwet:
Art. 22. Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven en zijn gezinsleven, behoudens in de gevallen en onder de voorwaarden door de wet bepaald.
De wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel waarborgen de bescherming van dat recht.
En natuurlijk de Wet van 8 december 1992 voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

Dus als ge de politie in zijn geheel als organisatie "beledigd" kan men u wel een GASboete sturen maar als ge zegt foert ik betaal die niet kunnen ze u niet vervolgen.
Als ge Louis De Champetter (fictieve naam: enige gelijkenis qua naam of beeltenis berust op louter toeval) beledigd die werkt bij de politie beledigd kan men u een GASboete sturen en als ge die niet betaalt kan men u vervolgen als Louis De Champetter klacht neerlegt...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

giserke

#7 , 21 aug 2015 16:15

Volgens mi kan de gemeente of politie Art. 25 niet inroepen omdat een politieman in functie een openbaar ambt uitvoert.
Zolang je uitlatingen ventileert over zijn functioneren als ambtenaar, kun je volgens mij ook niet vervolgd worden voor Art.25.

Want hoe kan een burger zijn democratische afvaarding anders overhalen wetsvoorstellen/ wijzigingen door te voeren als je geen concrete voorbeelden van mistoestanden mag noemen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”