Terugnemen het geld betaald naar de syndicus

rode
Topic Starter

Terugnemen het geld betaald naar de syndicus

#1 , 07 aug 2015 06:36

Hallo iedereen,

Ik ben huurder van een woning en mijn huis is gelegen in de woonwijk. Elk huis en appartement betaal syndicus bijdrage (70 euro/month). Zover ik weet, berekent de syndicus alle kosten aan het einde van elk jaar en betaalt de overmatige geld terug. Ik woon in dit huis al 3 jaar en ik heb niets terug ontvangen van de syndicus. Wij betalen de bijdrage aan onze huiseigenaar en hij besteedt aan de syndicus. Dus, is het mogelijk dat de syndicus terug betaalt maar onze huiseigenaar naar ons niet.

Aan de andere kant, mijn huiseigenaar ook niet geindexeerd mijn huurprijs. Of hij vergat het of hij niet wil verhogen. Ik weet dat hij kan dit geld nu vragen voor de past 3 jaren. Daarom moet ik voorzichtig zijn en moet mijn mond houden. :)

Nu zijn we verhuizen. Ik wil dit spel goed spelen, zodat hij het geld van de indexeren kan niet vragen, maar ik kan het geld van syndicus terug krijgen. Mijn idee is niet te spreken over iets totdat we handtekenen en eindigen het contract en terug onze waarborg krijgen. Maar kan ik dan het geld van syndicus vragen nadat we eindigen het contract? Wat denk jij over? Wat moet ik doen?

Bedankt en fijne dag verder,
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 07 aug 2015 09:16

Goed idee, Indexeren kan hij nog altijd maar hij kan maar 3 maand terug gaan. Maar omdat je een goede huurder bent zal hij dat niet doen. Ook de index van de laatste jaren is niet zoveel veranderd. € 70 per maand is wel veel. Vraag toch maar eens een afrekening. Niet alle kosten zijn voor de huurder. En zoals je al aangaf dit aangetekend vragen na de plaatsbeschrijving.

rode
Topic Starter

#3 , 07 aug 2015 09:26

Alleen maar 3 maand terug gaan voor indexeren? Ik dacht dat he kan de indexeren geld vragen voor alle drie jaren. Als het alleen maar 3 maanden, dan geen probleem. Het zal kosten maximaal 50 euro of zo iets. Dus, negeerbare vergelijking met het syndicus geld. Waar kan ik het "3 maand terug gaan" dubbel-controleren voor de indexeren?

Bedankt,
Mvg

Reclame

sloeberken

#4 , 07 aug 2015 09:30

Verhuurder moet een indexatie schriftelijk vragen, hij kan max 3 maand terug gaan.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... indexatie/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

rode
Topic Starter

#5 , 07 aug 2015 09:39

Perfekt! Bedankt!
Maar kan ik het syndicus geld vragen voor 3 jaren? Is er ook een wet?
Ik heb nooit geld ontvangen van syndicus.

Vandebos

#6 , 07 aug 2015 10:42

First read carefully your contract; is the monthly amount paid a provision on a yearly bill or is it a fixed amount?

If a provision on a yearly bill:

You'll have to ask the owner/landlord the annual bill for the last three years he has received from the estate manager. You have a legal right to this documant based on art. 1728 ter and quater BW:
Art. 1728ter. <Ingevoegd bij W 29-12-1983, art. 2> § 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.
Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.
De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.

In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.
§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.
§ 3. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.

Art. 1728quater. <Ingevoegd bij W 29-12-1983, art. 3> § 1. Indien de huurder meer betaald heeft dan hij in toepassing van de wet of de overeenkomst verschuldigd is moet hem het teveel betaalde op zijn verzoek worden terugbetaald. Dit verzoek dient aan de verhuurder te worden verzonden bij ter post aangetekende brief.
De teruggave kan evenwel slechts geëist worden voor de bedragen die vervallen zijn en betaald werden tijdens de 5 jaar die aan dit verzoek voorafgaan.

De vordering tot teruggave verjaart door verloop van een termijn van één jaar, zoals bepaald in artikel 2273.
§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.
§ 3. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.
If the landlord refuses to hand them over and settle the accounts you'll have to sue him before the local justice of the peace (compare to small claims court in the UK/USA).

If the lease states that the € 70/month is a fixed cost you will not be able to reclaim any of it or demand an overview of the real costs as it is considered a negotiated fee.

rode
Topic Starter

#7 , 07 aug 2015 11:04

Hi Vandebos,

First of all, thanks a lot for your reply in English. I suppose it was not so hard to understand that I am a foreigner :)

When I hired my house, it was from an Immo who actually built whole residential area. I remember very well that they mentioned about 70 euro/month extra and house owner will need to reimburse the excessive amount at the end of every year. He was a bit reacting on it already and I haven't heard anything about it in 3 years time. My house owner is pretty nice person, I don't think that it will be a problem but you never know. I want to secure myself first. What he can do, for example, if he needs to reimburse 1000 euro for 3 years, he may try to find some damages that are normally not a problem but are now a problem since I ask for reimburse. That's why I was also asking the right timing for asking it.

What I will do is that I will scan my contract this evening and paste here. You can then check it and let me know what I can do.

Thanks a lot.

KJ86

#8 , 07 aug 2015 11:45

The important part is the description of what is included in the cost. For example, if you agreed to pay the syndic, this alone will cost you +/- €28 on a monthly base.

rode
Topic Starter

#9 , 07 aug 2015 14:49

Hi KJ86,
It was a standard template of huurcontract. Therefore, I don't expect anything fishy there. Whatever is generally accepted will be applicable to my situation I guess but let me scan the document and share it with you all. I am at my work now, I will do it when I am back at home.

rode
Topic Starter

#10 , 07 aug 2015 19:01

Hi,

Below is the part from my huurcontract. Could you please have a look and tell me if I can get back a part of 70euro/month?
I see also some information at the top of the page about indexeren and it mentioned something about 3 years but I couldn't understand it completely. Is it still 3 months that he can go back to claim money from indexing?

Afbeelding
https://www.dropbox.com/s/5u146q7x86su3 ... 4.jpg?dl=0

Thanks.

Vandebos

#11 , 07 aug 2015 19:16

It is a monthly provision based which needs to settled after presenting a yearly bill by either the landlord or the estate manager.

The monthly fee of the estate manager is a part of the provision.

chantika

#12 , 07 aug 2015 19:33

Nieuwe huurprijs (oktober 2014) = Basishuurprijs (september 2012) * GI [2004] september 2014 / GI [2004] augustus 2012
Dit geeft in cijfers:
1.011,47 EUR = 1.000,00 EUR * 120,84 / 119,47 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf oktober 2014

Ik heb de berekening gemaakt van de indexaanpassing. Als de begin huur € 1.000 was dan zou u nu € 1.011,47 bedragen.

Dit zou een verhoging van 1,147% betekenen.

Zelf uit te rekenen op http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... alculator/

rode
Topic Starter

#13 , 07 aug 2015 20:19

Chantika,

Ik weet al hoe om de huurprijs te berekenen. De vraag is dat ik in dit huis voor 3 jaar (vanaf 2012 oktober) woon en mijn huiseigenaar nooit de indexering toegepast aan mijn huurprijs. Dus, mijn huurprijs was 700 euro in oktober 2012 en nu nog 700 euro. Kan mijn huiseigenaar nu vragen het geld van het indexeren van de afgelopen 3 jaar ? Je reeds antwoordde dat hij kan gaan maximaal 3 maanden maar is het inderdaad 3 maanden op basis van de eerste en tweede paragraaf in mijn huurcontract? Ik zie een informatie over "3 jaar" in de paragraaf. Wat is het? Ik wil gewoon zeker zijn over "3 maanden".

De tweede vraag is over syndicus zogenoemd "gemeenschapelijke kosten". Kan jij me vertellen als mijn huisbaas moet het resterend bedrag (70 euro - reëel kosten van syndicus) terug betalen of niet? Ik betaal mijn huurprijs + 70 euro elk maand naar mijn huisbaas en hij betaal 70 euro naar syndicus. Kan jij mij uitleggen eigenlijk wat mijn contrat zegt over syndicus geld of gemeenschapelijke kosten?

Bedankt.

Vandebos

#14 , 07 aug 2015 20:40

As said, according to the contract the 70/month is a provision for:

Cost of heating electricity and water of the communal parts
Salary of the consierge if there is one
Fee of the estate agent, syndic
Cost of maintainance and small repairs, lifts included.

rode
Topic Starter

#15 , 07 aug 2015 20:44

Vandebos, does this mean that I should receive the excessive amount back?
If yes, can I claim the excessive amounts from all 3 years?

Terug naar “Huren”