Huur studio bij mijn werk fiscaal aftrekbaar?

Maart
Topic Starter

Huur studio bij mijn werk fiscaal aftrekbaar?

#1 , 27 jun 2015 13:29

Ik ben gedomicilieerd in Westerlo en huur een studio in Leuven, oorspronkelijk als student, maar sinds enige tijd werk ik daar in de zorgsector met wisselende shifts. Kan ik de huur voor deze studio fiscaal inbrengen als beroepskosten? En kan ik de huur volledig inbrengen of maar gedeeltelijk?
Ik gebruik de studio niet (ook niet gedeeltelijk) voor mijn beroep maar enkel omdat ik in de buurt van mijn werk moet wonen om er op een comfortabele manier te kunnen geraken (ik heb geen rijbewijs). Op het huurcontract staat "huurovereenkomst studentenstudio" maar er staat geen clausule in die mij verbiedt om de huurkosten fiscaal in te brengen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 27 jun 2015 14:35

Je kan huur van een tweede verblijf voor 100% inbrengen als het tweede verblijf noodzakelijk is voor de uitoefening van de beroepswerkzaamheid. Het maakt niet uit of je de studio zelf ook nog beroepsmatig gebruikt (het is zelfs interessanter van dit niet te doen want dan kan de eigenaar aan een hogere belasting op zijn huurinkomsten ontsnappen).

Kernwoord is natuurlijk 'noodzakelijk'. De afstand Westerlo - Leuven is in elk geval niet onoverkomelijk. Rijdt het openbaar vervoer op de momenten dat je shiften beginnen en stoppen?

Een andere vraag die de fiscus zich kan stellen: woon je nog wel effectief in Westerlo? Ga je elk weekend terug naar 'huis'?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2015 16:09

Pas maar op dat je (of de verhuurder) geen boete zal krijgen wegens niet gedomicilieerd in Leuven.
De stad Leuven vergelijkt nl de ingeschreven studenten met de adressen van studentenkoten., en als je niet meer als student bent ingeschreven gaat er ergens een belletje rinkelen bij Louis.

Reclame

Maart
Topic Starter

#4 , 27 jun 2015 19:27

Hier wat meer gegevens en een extra vraag:
  • - Ik heb vaak nachtdiensten en dan rijdt het openbaar vervoer niet. Vanuit Westerlo zou ik het werk dus niet kunnen uitvoeren en ik veronderstel dat de fiscus mij niet kan verplichten een rijbewijs te halen...?
    - Ik studeerde vorig jaar (het aanslagjaar waarover het hier in eerste instantie gaat) in Lier maar werkte tegelijk in Leuven, vandaar de studio in Leuven.
    - Waarom zou ik gedomicilieerd moeten zijn in Leuven? Vanaf het academiejaar dat ik niet meer studeer, wellicht volgend academiejaar, betaal ik toch ook meer tax op mijn studio omdat ik geen student meer ben.

Sirkii

#5 , 27 jun 2015 19:31

Voorts moet je ook nog een gezinswoning hebben. Als je nog thuis woont zal t dus al zeker niet lukken. Als je in Leuven een studentenstudio/kamer huurt zonder student te zijn dan zal je (via de huisbaas) gesommeerd worden om zo n 750€ verblijfsbelasting te betalen (ipv 90€ of daaromtrent als ingeschreven student)

Voorts moet je dan idd je beroepskosten aangeven ipv het forfait te hanteren. De eerste € "winst" komt er pas nadat je boven de forfait uitkomt.

Fiscus zal inbrengen studentenkamer als beroepskost verwerpen en een regulier gehuurde studio bevat een verbodsclausule voor professioneel gebruik.

Terug naar “Actuele Thema's”