Versleten 2dehands wagen

FFocus
Topic Starter

Versleten 2dehands wagen

#1 , 15 jun 2015 16:06

Beste,

Iets meer dan een jaar geleden kocht ik een Ford Focus (Bouwjaar 2002). Ik kreeg een jaar garantie en de belofte dat ik zeker nog 5 jaar plezier zou beleven aan de wagen.
Helaas kreeg ik enkele dagen geleden te horen dat de auto klaar is voor het autokerkhof. Garantie net verlopen.

De miserie begon enkele maanden voor de garantie verviel. Er kwam plots zwarte rook uit de uitlaat en m'n auto hield in. Ik ben er 2 x mee naar de verkoper gegaan. Telkens zei hij dat het om een verduurd darmpje ging die hij dan verving. Toen dat niks hielp ben ik naar een andere garage gegaan. Na 1 rit was voor hen duidelijk dat het om een kapotte katalysator ging en dat ik ook duidelijk met olieverlies zat. Met die analyse op papier ben ik terug naar de verkoper gegaan en heb ik de katalysator onder garantie laten vermaken. Heb dan ook meteen een klein onderhoud laten doen en enkel voor dat laatste betaald. Niks van factuur of dergelijke gekregen.

Even daarna merkte ik plots een serieuze olievlek op onder mijn auto. De gebeurtenissen met de katalysator hadden een serieuze deuk in mijn vertrouwen gegeven. Daar m'n garantie ondertussen toch verlopen was besloot ik met het olielek naar een andere garagist te gaan. Ze analyseerden alles en belden me twee uur later met het nieuws dat de auto in enorm slechte staat is.
Oliepomp kapot, vliegwiel dat het gaat begeven, versleten emballage en versleten remmen. Er kunnen nog tal van andere gebreken naar boven komen. Er zit een getik in de motor dat onheilspellend is...

Herstellingen zouden me in vergelijking met de waarde van de auto teveel kosten. Toen ze vroegen hoe lang ik de auto had verschoten ze en melden ze me dat er me een versleten wagen was verkocht. Vele euro’s armer zijn m’n fiets en ik terug dikke vrienden. Wat ik met de auto ga doen is me nog niet duidelijk. Ofwel verkoop ik hem voor onderdelen ofwel voor schroot, als die mogelijkheid er is.

Ik besef dat een auto met vele jaren dienst en wat kilometers (200.000 km) kan leiden tot gebreken. Echter als "vakman" dergelijke versleten wagen verkopen lijkt me bedrog.
Ik heb het gevoel dat ik de man in kwestie echter niet veel meer kan maken. Daar de garantie ook verlopen is. Maar wou hier toch even horen of er mij een officieel onrecht is aangedaan.

Met vriendelijke groet
Thomas

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jun 2015 16:29

Kocht je die wagen in een erkende garage of via een handelaar in 2de handswagens langs de weg ergens?

FFocus
Topic Starter

#3 , 15 jun 2015 16:31

Hij profileert zichzelf als Ford garage maar is geen erkende Ford dealer. Het laatste dus.

Reclame

denlowie

#4 , 15 jun 2015 16:35

Oliepomp kapot, vliegwiel dat het gaat begeven, versleten emballage en versleten remmen. Er kunnen nog tal van andere gebreken naar boven komen. Er zit een getik in de motor dat onheilspellend is...

Wat had je nu eigenlijk verwacht van een wagen van 14 jaar met 200.000km op de teler?

Voor een doehetzelver zou dit met een paar 100€ gedaan zijn , maar als je dit aan een garage gaat vragen om hem nog voor een paar jaar rijklaar te maken dan gaat dit niet te betalen zijn aan 50€ per uur, als je enkel de stukken zou moeten betalen zou dit te doen zijn maar anders niet.

Wat die verkoper betreft die gaf al een jaar garantie wat ik trouwens veel vind maar het is wettelijk voor een wagen van 14 jaar en 200.000km op de teller, denk niet dat je die iets moet verwijten.

Voor zo een wagen mag je nooit meer dan 1000€ geven, van schouwing tot schouwing en terug een andere, en altijd garantie.

Hij moet maar 1 jaar garantie geven
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FFocus
Topic Starter

#5 , 15 jun 2015 16:48

Wat had je nu eigenlijk verwacht van een wagen van 14 jaar met 200.000km op de teler?

Voor een doehetzelver zou dit met een paar 100€ gedaan zijn , maar als je dit aan een garage gaat vragen om hem nog voor een paar jaar rijklaar te maken dan gaat dit niet te betalen zijn aan 50€ per uur, als je enkel de stukken zou moeten betalen zou dit te doen zijn maar anders niet.

Wat die verkoper betreft die gaf al een jaar garantie wat ik trouwens veel vind maar het is wettelijk voor een wagen van 14 jaar en 200.000km op de teller, denk niet dat je die iets moet verwijten.

Voor zo een wagen mag je nooit meer dan 1000€ geven, van schouwing tot schouwing en terug een andere, en altijd garantie.

Hij moet maar 1 jaar garantie geven
Niks te verwijten? Hij heeft ingespeelt op m'n naïviteit (we zijn niet allemaal pro's in auto's) en verkoopt me een versleten product.

mava105

#6 , 15 jun 2015 17:04

Als je er niet veel van af weet, laat je je best bijstaan door iemand die er wel iets van weet.
Heb je tenminste een carpass gekregen?

sloeberken

#7 , 15 jun 2015 17:19

U garantie van 1 jaar is vervallen einde verhaal.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie

#8 , 15 jun 2015 19:43

.
Heb je tenminste een carpass gekregen?
Een carpas heeft niks te zien met de staat van de koppeling, water en oliepomp, en ander motor onderdelen, carpas is meestal voor de staat van de remmen en de carrosserie, en vooral de kilometerstand en de verschillende data wanneer er banden zijn gewisseld.
Maar niks staat op de carpas wat onderdelen van wat de motor betreft.

Eigenlijk staat er niks op wat je als koper(leek) zelf niet kan zien
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#9 , 15 jun 2015 20:49

Een carpass is enkel om een duidelijk zicht te hebben op de gereden kilometers.

Lanox

#10 , 17 jun 2015 12:48

... en afwezigheid van carpass is een geldige reden om de koop te ontbinden.

mava105

#11 , 17 jun 2015 12:57

Daarom dat ik deze vraag ook stelde.

sloeberken

#12 , 17 jun 2015 13:47

Bij een tweedehandskeuring levert het keuringsstation een carpass af, als die ontbreekt heeft er ook geen tweedehandskeuring geweest.
Word die door de verkoper niet afgeleverd, en er is geknoeid met de km daar staan zware straffen op. Copy kan je altijd bekomen bij het keuringstation.

Johan Daelemans

#13 , 17 jun 2015 16:58

Hangt af van wagen tot wagen. Een wagen die op een correcte manier is onderhouden kan vandaag tot 400.000 km en meer.
Ik moet er wel bij vermelden dat een moderne diesel het echt plots kan laten afweten zonder dat daar symptomen op voorhand
van merkbaar zijn.
Het hele ding zit digitaal in mekaar en een prul van enkele euro's kan je aan de kant zetten.
Indien je op dat moment de wagen ergens aanbiedt ter herstelling ben je helemaal aan de eerlijkheid van de garagehouder overgeleverd.

Johan Daelemans

#14 , 17 jun 2015 17:04

Niks te verwijten? Hij heeft ingespeelt op m'n naïviteit (we zijn niet allemaal pro's in auto's) en verkoopt me een versleten product.
Ik ken zeer veel mensen die inspelen op naïviteit.
Vandaag een tweedehands kopen doe je best bij mensen die je kent en dus ook hun wagen kent.

Franciscus

#15 , 19 jun 2015 00:44

In Antwerpen kan ik u een goede garage aanraden.

Terug naar “Gebrekkige Producten”