Ik schrijf al jaren poëzie en treed hiermee ook op op podia. Om mijn eigendomsrechten te beschermen registreer ik altijd mijn poëziebundels eerst bij de dienst intellectuele eigendom van de overheid (de facto is dit de FOD Economie, waar je voor 50€ je bundel indient en daarbij registratie voltrokken wordt met datum- en tijdstipstempels). Pas na registratie lees ik gedichten voor, gedichten nog niet geregistreerd ga ik nooit voorlezen.
Nu heb ik een verzoek gekregen om bij een live broadcast van poëzie enkele gedichten voor te dragen die via YouTube zouden verspreid worden. Natuurlijk goede reclame gezien je performance op het podium dan niet enkel voor die 30 a 40 mensen in de zaal te zien is, maar mensen uit andere werelddelen en verre landen kunnen meeluisteren. De vraag is: in hoeverre is dit niet riskant met het oog op intellectuele eigendom en auteursrechten? Ik ben van plan mijn poëzie (allicht in eigen beheer) te publiceren in de nabije toekomst dus wil geen risico's nemen met copyrights en auteursrechten ; en YouTube is eigendom van Google, die geen 100% zuivere reputatie hebben wat betreft ethisch aanvaardbaar gedrag...