Belastingen op buitenlandse aandelen

Garene
Topic Starter

Belastingen op buitenlandse aandelen

#1 , 25 apr 2015 16:12

Mijn broer heeft aandelen van GDF waarop hij als belg wonend in België maar in Frankrijk reeds 15% aan belastingen heeft betaald (door aftrek bij uitbetaling van de interest).
Nu komt de belgische fiscus nog eens 25% voorheffing aanslaan.
Is dat normaal zo ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 apr 2015 16:36

Lees dit:

http://www.standaard.be/cnt/r53plli9" onclick="window.open(this.href);return false;

En neen, dit is niet normaal, België is er trouwens al voor veroordeeld. Maar let op voor administratieve kosten want behalve als uw broer veel aandelen GSZ heeft zal het sop de kool misschien niet waard zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

chantika

#3 , 25 apr 2015 16:38

Gdf suez noteert ook in Brussel maar is een Frans bedrijf. De roerende voorheffing bij de buren is 30%.
Als inwoner van België betaal je nog eens 25% op het netto dividend.

Er is een belastingverdrag en zo is het mogelijk om maar 15% bronheffing te betalen.

Gdf Suez gaat veranderen in Engie.

Reclame

Garene
Topic Starter

#4 , 26 apr 2015 08:05

Bedankt voor jullie antwoord, gelukkig lopen deze aandelen volgend jaar af.
Ik mag dus afleiden dat het beter is niet in het buitenland te investeren.

chantika

#5 , 26 apr 2015 08:17

Aandelen lopen niet af. In het geval Engie (GDF Suez) kan het soms voordelig zijn deze op naam te nemen. Aandeelhouders op naam krijgen een iets hoger dividend van af 2016. Maar info over dit onderwerp kan je wel op een ander forum vinden.

Er zijn weinig beleggers die al hun eieren in een mand leggen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”