is er nog voorbehouden erfdeel?

LV
Topic Starter

is er nog voorbehouden erfdeel?

#1 , 21 sep 2007 15:00

Hallo,

Ben enige dochter en heb al van mijn vader geërfd, nl slechts 1/2 in naakte eigendom op het vermogen van mijn ouders.(speciaal huwelijkscontract)
Mijn moeder kreeg 1/2 in vruchtgebruik en 1/2 in volle eigendom.

Nu is mijn moeder van plan om haar 1/2 volle eigendom aan haar kleinkinderen te schenken. Kan dit of is er op haar helft ook nog mijn voorbehouden erfdeel (nl opnieuw 1/2?)?

LV

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 sep 2007 19:57

Beste,

zij kan dit doen mits uw akkoord. U blijft een bevoorrechte , reservataire erfgenaam , waardoor minstens de helft van de nalatenschap van uw moeder U toekomt. U kan zich verzetten tegen haar voornemen U te 'onterven'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 21 sep 2007 21:38

Als U van het vermogen van uw ouders, dus het gemeenschappelijk vermogen, de 1/2 in blote eigendom heeft geërfd, dan was er niets speciaal aan hun huwelijkscontract want dan kreeg U wat elk kind zou krijgen van ouders die gehuwd waren zonder contract.

Maar dat was uw vraag niet.

Uw moeder kan tijdens haar leven alles wegschenken wat ze heeft aan om het even wie. U kan daar niets aan doen (en voor de verandering verschil ik dan eens van mening met Wanthon).

Enkel bij haar overlijden kunt u reageren en de inkorting vragen van alle schenkingen die ze deed (ongeacht hoeveel jaar geleden) zodanig dat U dan de 1/2 in volle eigendom bekomt van haar "wedersamengesteld" vermogen.

Reclame

LV
Topic Starter

#4 , 21 sep 2007 21:51

Ik had verstaan dat zonder huwelijkscontract, bij het overlijden van mijn vader, ik (enig kind) normaal de naakte eigendom op het volledige vermogen zou erven en mijn moeder het vruchtgebruik op alles. door hun huwelijksclausules werd dit beperkt tot mijn reserve nl 1/2 en dan in naakte eigendom.

Volgens Wathon zou ik dus bij overlijden van mijn moeder 1/2 in volle eigendom hebben +1/4 komende uit de 1/2 volee eigendom van mijn moeder, in totaal dus 3/4 in volle eigendom?

LV

wolf2

#5 , 22 sep 2007 10:32

A) Geen HK en geen testament:
U moet de nalatenschap van uw vader samenstellen als volgt:
1) neem het gemeenschappelijk vermogen GV van de ouders en deel dat door twee: de ene helft valt in de nalatenschap; de andere helft gaat naar uw moeder.
2) neem dan het eigen vermogen EV van uw vader (meestal peanuts voor mensen die al tientallen jaren getrouwd zijn met een gemeenschap) en tel dat er bij
3) de nalatenschap NL is dan: 1/2 GV + EVvader.

Van die nalatenschap krijgt U de blote eigendom en uw moeder het vruchtgebruik VG.

B) Wel een HK, echter zonder bepalingen die de verdeling van het GV anders verdelen dan volgens de wetgeving op datum overlijden vader (bvb. geen langst leeft al) MAAR met een gifte tussen echtgenoten bvb. voor het grootst beschikbaar deel:

een gifte tussen echtgenoten is een soort testament in het voordeel van de langstlevende echtgenoot. Ze slaat op de verdeling van de nalatenschap (en niet op de verdeling van het GV).

De samenstelling van de NL is hetzelfde als hierboven onder 3.

De verdeling is anders:

uw moeder krijgt de 1/2 in volle eigendom + het VG op de andere 1/2; U krijgt de blote eigendom van de 1/2.

Bij het overlijden van uw moeder (ZONDER TESTAMENT of SCHENKINGEN) dooft haar VG uit: U wordt volle eigenaar van uw deel dat U in blote eigendom had (de 1/2 van de erfenis van uw vader).

De erfenis van uw moeder = haar eigen vermogen.

Als alles nog aanwezig is wat ze ooit kreeg en had is dat:
de 1/2 van het vroegere GV +
de 1/2 van de vroegere NL van uw vader +
wat altijd haar eigen vermogen is geweest (meestal peanuts).

Bij overlijden van uw moeder bekomt U dus uiteindelijk:
het volledige GV + de EV van beide ouders.

Maar zoals gezegd, met SCHENKINGEN tijdens haar leven, moet U de inkorting vragen na haar overlijden en kunt U uw reserve (1/2 van haar EV) bekomen.

Ik heb dat HK nooit gezien; ik probeerde maar een mogelijke constructie op basis van de elementen die U gaf.

LV
Topic Starter

#6 , 22 sep 2007 14:13

Beste Dino,

Mijn ouders hadden en huwelijkscontract "gemeenschappelijk vermogen". dit was zeldzaam en eigenlijk dom maar ja, inderdaad een schenking van grootst mogelijk deel tussen echtgenoten.vandaar dat ik bekomen heb bij dood van mijn vader:

1/2 in naakte eigendom, mijn moeder 1/2 in VE +1/2 in VG

Bij haar overlijden zal ik dus 1/2 in VE hebben nl dat vg bij mijn reeds bestaande NE komt
EN
ook nog een reserve(de helft -enig kind) op haar, mijn moeders EV, incasu 1/2 VE vermogen ouders, nl nog eens 1/4 erbij in VE.

Dus beschikbaar voor schenking/testament aan kleinkinderen is uiteindelijk 1/4 van het volledige vermogen van mijn ouders???

Sorry dat ik erop doorzaag maar mijn cursus erfrecht is heel lang geleden en nooit meer na 2e lic rechten mee bezig geweest.

LV

wolf2

#7 , 22 sep 2007 15:21

Zagen is veel minder erg dan iemand die ten onrechte knikt en zegt dat hij het begrepen heeft.

Het is een beetje raar om nog te gaan spreken over het gemeenschappelijk vermogen van uw ouders als er al één dood is, maar ik ben u gevolgd en zal dat dus blijven doen (ik verbied het echter aan mijn personeel omdat het tot verwarring leidt en eigenlijk niet meer met de realiteit overeenstemt).

U moet dus kiezen: ofwel bepaalt U alle breuken in functie van het vroegere GV (en dat is waar U naartoe wil op het einde) ofwel moet U meer gaan optellen. Ik hou het bij het GV als referentie.

Stel: er was alleen een GV.
En een gifte tussen echtgenoten voor het grootst beschikbaar deel van de erfenis.
Uw moeder bekwam: 3/4 van het GV in VE + 1/4 in VG.
(de 1/2 VE uit de werking van het huwelijksvermogenrecht en 1/4VE+1/4VG uit de werking van het erfrecht)
U bekwam: 1/4 in BE.

Bij haar overlijden, als ze de bedoeling heeft U zoveel mogelijk te onterven:
Uw 1/4 in BE wordt in elk geval 1/4 in VE.
U erft (evt. na opeisen door inkorting): de 1/2 van 3/4 = 3/8.
Uw eindresultaat: 1/4 + 3/8 = 2/8 + 3/8 = 5/8 VE.

Zij kon weggeven/legateren: 3/8 VE van het GV.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”