Herroepen afstand van erfenis

Gast
Topic Starter

Herroepen afstand van erfenis

#1 , 09 feb 2006 18:14

Weet iemand of een afstand van erfenis kan herroepen worden?

De achtergrond van mijn vraag: mijn vriendin heeft enkele jaren geleden afstand van erfenis gedaan van haar vader. Toen werd gezegd dat dit niets veranderde aan de erfenis van de grootmoeder. Dat ze maw nog steeds kon erven van haar nog levende grootmoeder. Klopt dit?

iemand heeft ons nu wijsgemaakt dat mijn vriendin nu geen recht heeft op een deel van de opbrengst van de verkoop van de woning van de grootmoeder (zij is wedude). De reden is dat de grootmoeder een vruchtgebruiker is en dat bij verkoop zij de helft krijgt en dat de kinderen (broes en zussen van de overleden vader) de andere helft verdelen. Maw dat mijn vrindin geen aanspraak kan maken op een deel van de helft van de opbrengst.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2006 17:37

Burgerlijk Wetboek

Art. 744.[...]
Men kan bij plaatsvervulling opkomen voor hem wiens erfenis men verworpen heeft.

Uw vriendin kan dus in de plaats van haar vader van grootmoeder erven.

Maar het probleem van de uw vriendin is blijkbaar dat haar grootvader reeds overleden was op het ogenblik dat haar vader stierf. Haar vader was dus erfgenaam en het deel van de verkoop van de woning dat van grootvader was komt toe aan vaders erfgenamen, dus niet uw vriendin.

B.W. Art. 790. Zolang tegen erfgenamen die een nalatenschap verworpen hebben, geen verjaring is verkregen van het recht om te aanvaarden, blijven zij bevoegd om de nalatenschap alsnog te aanvaarden, indien deze niet reeds door andere erfgenamen is aanvaard; onverminderd evenwel de rechten die door derden op de goederen van de nalatenschap mochten zijn verkregen, hetzij door verjaring, hetzij door handelingen die wettig verricht zijn met de curator van de onbeheerde nalatenschap.

scorpioen

Gast
Topic Starter

#3 , 12 feb 2006 17:58

Alvast bedankt.

De vraag die we dus moeten stellen is of het huis dat door de grootmoeder wordt verkochtnog haar eigendom is of dat enkel van de grootvader was geweest (in welk geval de grootmoeder dus de vruchtgebruiker is).

Indien enkel van de grootmoeder deelt ze mee, indien via grootvader niet. Klopt deze redering?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”