"dezelfde controles"? Over welke controles heb je het dan?Ik hoor vaker en vaker dat een Jood enkel Kosher materiaal koopt en dat een Moslim enkel halal materiaal koopt.
Het excuus dat men geeft is dat het via "religieuze" manier is bereidt... maar als je dan nagaat welke controles er plaatsvinden dan merk je al gauw dat het FAVV minstens dezelfde controles uitvoert en zelf nog strenger.
men koopt niet enkel materiaal aan van eigen origine (sinds wanneer zijn varkens van Kosher/Israelische-origine?) Men koopt materiaal aan dat op een juiste manier geslacht is of dat beantwoordt aan bepaalde criteria (geen hoefpotigen (ofzoiets), ...).Is het dan niet een vorm van verdoken discriminatie dat men enkel materiaal wil kopen van eigen origine?
toon me eens die massaal aantal zoekertjes? Via http://www.vdab.be" onclick="window.open(this.href);return false; vind je géén zoekertjes met de trefwoorden Berbers, en 23 met de term "Arabisch", meestal internationaal-georienteerde jobs. Ter info: zo'n 18300 jobs vragen Engels, zo'n 122 Russisch, 23 Chinees (weliswaar soms "geen chinees" ).Je kan zo ook spreken over zoekertjes waar het internet vol van staat, zoekertjes waar je enkel werk krijgt (in België) als je Berbers of Arabische spreekt...
maw een katholieke beenhouwer mag niet eisen dat zijn personeel katholiek is omdat dit niet zo specifiek vereist is door het katholieke geloof, maar een moslimbeenhouwer mag wel eisen dat de slagers moslim zijn want dit is een vereist van hun geloof. Een rund dat (zelfs onverdoofd) door een katholiek wordt geslacht is dus niet halal.Wat betreft uw laatste vraag dient deze gelezen te worden in het licht van de vrijheid van religie en de uitzonderingen die de antidiscriminatiewetgeving voorziet voor tendensondernemingen, m.n. publieke of particuliere organisaties, waarvan de grondslag op geloof of levensbeschouwing is gebaseerd (bv een katholiek ziekenhuis, een vrijzinnige jeugdvereniging, …), mogen in het kader van de arbeidsbetrekkingen geen direct onderscheid hanteren op grond van het geloof of de levensbeschouwing van hun personeel, tenzij het geloof of de levensbeschouwing vanwege de aard van de activiteiten of de context waarin deze worden uitgeoefend een wezenlijke, legitieme en gerechtvaardigde beroepsvereiste vormt gezien de grondslag van de organisatie. Deze uitzondering kan wel geen op een andere grond gebaseerde discriminatie rechtvaardigen. M.a.w. moet men voor elke arbeidsbetrekking nagaan of het geloof of levensbeschouwing van de medewerker een wezenlijke en bepalende beroepsvereiste is. Het Centrum kan een mogelijke discriminatie uitsluitend analyseren op basis van een concrete casus.
En een katholieke vrouw geen pastoor mag worden, dat is pas schandalige discriminatie van die katholieken!Het CGKR heeft daar een antwoord op (niet op de vraag of de klant discrimineert, wel op de vraag of het bedrijf dat expliciet vraagt naar slagers met een bepaalde religie, dit mag zonder de AD wetten te overtreden):
maw een katholieke beenhouwer mag niet eisen dat zijn personeel katholiek is omdat dit niet zo specifiek vereist is door het katholieke geloof, maar een moslimbeenhouwer mag wel eisen dat de slagers moslim zijn want dit is een vereist van hun geloof. Een rund dat (zelfs onverdoofd) door een katholiek wordt geslacht is dus niet halal.Wat betreft uw laatste vraag dient deze gelezen te worden in het licht van de vrijheid van religie en de uitzonderingen die de antidiscriminatiewetgeving voorziet voor tendensondernemingen, m.n. publieke of particuliere organisaties, waarvan de grondslag op geloof of levensbeschouwing is gebaseerd (bv een katholiek ziekenhuis, een vrijzinnige jeugdvereniging, …), mogen in het kader van de arbeidsbetrekkingen geen direct onderscheid hanteren op grond van het geloof of de levensbeschouwing van hun personeel, tenzij het geloof of de levensbeschouwing vanwege de aard van de activiteiten of de context waarin deze worden uitgeoefend een wezenlijke, legitieme en gerechtvaardigde beroepsvereiste vormt gezien de grondslag van de organisatie. Deze uitzondering kan wel geen op een andere grond gebaseerde discriminatie rechtvaardigen. M.a.w. moet men voor elke arbeidsbetrekking nagaan of het geloof of levensbeschouwing van de medewerker een wezenlijke en bepalende beroepsvereiste is. Het Centrum kan een mogelijke discriminatie uitsluitend analyseren op basis van een concrete casus.
Reportage niet gezien, maar of mijn vlees halal is of niet, kan me weinig schelen, hoor. Voor zover ik weet verandert het al dan niet halal zijn niets aan de smaak of de kwaliteit van het vlees... Ik maak me meer zorgen over het al dan niet aanwezig zijn van hormonen en andere chemische rommel in mijn vlees...En wat dan met de gevangenis die België huurt van Nederland. De reportage gezien waarin de moslims halal vlees kregen maar als een Belg in diezelfde gevangenis een sauciske vroeg dan kreeg hij dat niet. De Belgen in diezelfde gevangenis waren wel verplicht van dat halal vlees te eten of anders géén vlees. Dat is toch ook discriminatie.