Yep, een moordplan verkopen is inderdaad veel erger dan een geweldadige film of game uitbrengen. Deze games en films hebben tot doel: entertainment. Net als een misdaad-roman ook tot doel heeft mensen te vermaken. Als jij echter een gedetailleerde "handleiding om op te lichten", die verder geen entertainmentwaarde heeft, maar puur informatief is, en dit aan individuen gaat verkopen, ben je gevaarlijk bezig. Als je het verschil niet inziet, kunnen we je hier niet echt verder helpen.
Ja klopt allemaal. Maar het gaat wel degelijk om entertainment.
Maar de entertainment is realistisch. Het gaat niet over banken overvallen waarbij men handhelds gebruikt om gans het beveiligingssysteem uit te schakelen met een of ander futuristisch crypto virus. En computer programma's om u tegen te zeggen. Maar gewoon. In dit geval kan alles. Werkelijke dingen die dus ook misbruikt kunnen worden.
Om een klein voorbeeld te geven.: Een paar maand geleden werden facturen vervalst. Uit de postbussen gestolen. Rekeningnummers vervangen en dan terug posten. Hier werd veel over gepraat. Iedereen vond het interessant. Veel mensen bewonderde het ook in de zin van. In deze tijd van computers en alles maar afschermen en digitaliseren. Vinden ze toch nog een manier om stomweg post te vervalsen. Veel mensen zullen nu wel alerter zijn ook.
Maar wat als dit idee ooit verscheen als een soort verhaal waar mensen over kunnen denken. Wat met de auteur als het dus wel degelijk misbruikt werd.
We willen geen status krijgen van. "Ja die leren de criminelen op".
We willen het gevoel geven dat mensen krijgen na films als ocean's 11. Iedereen die die film bekijkt denkt achteraf amaai stel u voor dat ik zoveel geld had. En dat ook allemaal kon.
Maar omdat het realistisch is krijg je dat gevoel nog veel meer. Dan twijfelen ze. Omdat het haalbaar is. En dan dromen ze. En tegelijk ontdekken ze hun waarden en normen waardoor ze het niet uitvoeren.
Hopelijk is het wat duidelijker.