Hoe telefoon en gsm nummer beschermen nieuwe fb beleid.

skabalie
Topic Starter

Hoe telefoon en gsm nummer beschermen nieuwe fb beleid.

#1 , 30 jan 2015 20:15

Geachte forumleden of juristen,
Het nieuw beleid van fb is na wat tumult een feit geworden.
Maar wat kan je doen aan volgend probleem?
Je geeft je gsm nummer en eventueel vast nummer aan familie of vrienden, en die slaan bvb je nummers op, op hun telefoongeheugen.
Blijkbaar, met het nieuw beleid, moet je toestemming geven, dat ze het telefoonboek van je gsm mogen lezen.
Die nummers, en dus ook mijn nummer, mogen ze gebruiken voor gelijk welke commerciële aard.
Heb ik dan eigenlijk geen recht meer, wat er gebeurd met mijn nummer(s)?
Ik geef hen wel mijn nummer, maar eigenlijk geen toelating om die te verspreiden.
Maar als zij dan hun telefoonboek laten uitlezen door een app als whats-app facebook messeger o.i.d., dan vallen mijn nummer(s) zomaar in de prooi van die adverteerders, en kan ik dan bestookt worden met ongevraagde reclame telefoons, misschien vanuit het buitenland.
Welk "recht" heb ik over mijn eigen telefoonnummer(s), waarvoor ik betaal, en die eigenlijk wel privé zijn??
Ik kan onmogelijk controleren, of eisen, dat ze mijn nummer niet op hun telefoonboek plaats?
Misschien hebben de meesten daar geen probleem mee, maar als ik de diensten betaal, beslis ik ook graag, wat er met die betalende dienst gegevens gebeurd en gebruikt word.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007

#2 , 31 jan 2015 12:17

wat is" fb"?? en wie zijn" ze"

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2015 12:25

Door gewoon van FB (Facebook) weg te blijven

Reclame

Alfred J

#4 , 31 jan 2015 12:41

:roll:

Daar is TS zijn probleem niet mee opgelost. TS zijn probleem is dat zijn telefoonnummer in andermans smartphone staat en die gebruikers wél Facebook gebruiken. Facebook leest ook de telefoonboek uit, dus zijn nummer kan ook bij Facebook terecht komen ongeacht of hij nu zelf of niet Facebook gebruikt.

Vandebos

#5 , 31 jan 2015 13:57

Er komt Europese actie tegen de FB policy.

skabalie
Topic Starter

#6 , 01 feb 2015 01:11

Dank u alfred,
maar blijkbaar gaat dit nog veel verder???
Blijkbaar iedere site die je bezoekt, die banden heeft met fb (fb is de afkorting van facebook), geef je toestemming dat die site je gebruiksgegevens doorstuurt aan fb, en kunnen ze dan die gegevens misbruiken, om mij ongewenste reclame te sturen.
Probleem is dat bijna iedere site wel inlogmogelijkheden heeft via fb.
Enkel vraag ik mij af, en dat is nog onduidelijk, of je maar slachtoffer wordt als je op die site inlogt met een fb account, of ook als je deze gebruikt, en eventueel inlogt rechtstreeks via de site?
Ik gebruik een streamdienst waarvoor ik legaal betaal, maar als blijkt, dat mijn gebruik, welke films, genre,tijdstip etc etc, allemaal doorgespeeld wordt naar fb, omdat zij ook een inlog mogelijkheid hebben via fb, dan zal ik aan deze dienst melden, dat ik mijn abonnement zal opzeggen. Ik zal dan wel veel mooie documentaire's niet meer kunnen zien, maar ik zal niet aanvaarden, dat fb big brother zal zijn over mij.
En ik hoop, als er veel opzeggingen gaan gebeuren, zij dan ook actie zullen nemen tegen het fameus omstreden fb beleid.
Alle apps, die ik vermoed, die samenwerken met fb, zijn van mijn iphone verwijderd. Maar als ik toch ondervind, dat er gegevens van mijn telefoon gaan naar fb, dan vrees ik als Europa niks ertegen onderneemt, mijn iphone naar de kast verband wordt, en dat ik mij ouwe gouwe nokia weer zal gebruiken.
En als ik teveel lastig gevallen wordt, omdat mijn nummers via derden bij fb geraakt, en mijn telefoon operator doet daar niks tegen, dat zelfs mijn abonnementen gewoon de deur uitgaat.
Jammer dat een bedrijf als fb, mensen kan dwingen om zo'n drastisch maatregelen te nemen :(

Tope

#7 , 01 feb 2015 07:08

Nu het kalf verdronken is, gaat Europa eens actie ondernemen tegen FB. Rijkelijk laat gezien het feit dat dit nieuwe FB beleid er niet overnight gekomen is, maar allang werd aangekondigd. Zelfs al kan Europa hieraan nu nog iets veranderen, dan zal je toch nooit zeker weten of je privacy voldoende beschermd wordt. FB is absoluut niet de enige die in onze private levensfeer morrelt en de gewone mens komt nooit aan de weet wat er achter de coulissen gebeurt. Een zorgwekkende evolutie.

denlowie

#8 , 01 feb 2015 09:19

Ik heb op mijn echte naam geen enkel FB account, maar ook op geen enkel andere.

Als je op internet zit dan heb je geen geheimen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ganapathi tantre

#9 , 01 feb 2015 12:36

Blijkt tot nader order zelfs kompleet nutteloos want ........... en dan moeten we nu even kijken naar site beheerder en moderator(s)
Volgens de laatste info kan FB ook jouw en mijn bewegingen voor een deel ook al volgen door dat JF een FB account heeft.

En voor de rest kan je steen en been klagen over politici en hun ontbrekende beleid maar zouden velen beter niet eerst hand in eigen
boezem steken en beetje terughoudend zijn met die soms geveinsde naiviteit ? Dachten we nu echt dat die gasten a la Suckerbook lieverdjes waren

eylis

#10 , 01 feb 2015 12:45

en op deze manier: stel nu nog dat je telefoonnummer in andermans smartphone zit die FB heeft. En jij hebt enkel een FB account op een "verkorte naam", je logt enkel aan op je PC, je bent zo slim geweest je telefoonnummer NIET aan FB door te spelen (toen FB dat begon te vragen, vond ik dat al vreemd, dus deed ik dat NIET) en je logt NIET aan op internet via je GSM.
Dan krijg je ook géén lastige reclame of publiciteit via je foon binnen.
Met het gebruik van een smartphone met app's, een abonnement én internetaansuiting wist je van meet af aan dat je ook met een mogelijke ingang naar je privacy zit.
Je moet niet constant internet of je mails kunnen checken. Hou de activiteiten op PC (internet en FB) en foon (belen en SMS'n) gewoon gescheiden en je hebt die problemen niet.

mava105

#11 , 01 feb 2015 16:24

http://www.standaard.be/socialshare/art ... e604e2f064" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#12 , 01 feb 2015 21:42

Lap nu vraagt DS ook al mijn mail adres maar via het koekje hebben ze dat al ondertussen :D

Terug naar “Privacy-bescherming”