eenmanszaak auto verhuren - belastingen?

MoonlightDust
Topic Starter
Berichten: 6

eenmanszaak auto verhuren - belastingen?

#1 , 07 jan 2015 21:04

Ik ben aan het overwegen een oldtimer aan te kopen en die op regelmatige basis te verhuren als trouwauto ed.

Ik weet dat je wettelijk niet bent toegestaan enig commerciële activiteit uit te oefenen met je oldtimer, maar het moet op één of andere manier toch wettelijk mogelijk zijn? Ik zie er genoeg online die overduidelijk niet een groot 'bedrijf' zijn, maar gewoon één of enkele mooie oldtimers hebben en zelf een klein eenmansbedrijfje hebben opgestart en een btw-nummer etc. hebben.

Hoe gaat dit in zijn werk? Eenmanszaak oprichten in bijberoep ofzoiets? Hoeveel belastingen betaal je dan op deze activiteit?

Het is maar een idee, en ik ben vooral benieuwd of het 1) legaal mogelijk is een oldtimer te verhuren en 2) hoeveel % winst je dan nog overhoudt na alle belastingen en kosten die erbij komen te kijken.

Want ja, als het echt niet mogelijk is, of als de winst veel te weinig is, spaar ik misschien best nog even verder voor ik zo'n uitgave doe :-).

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 09 jan 2015 11:45

“Art.4. § 1. Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit GEREGELD en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend...Art.18.§ 1.Als een dienst wordt beschouwd elke handeling die geen levering van een goed is in de zin van dit Wetboek. Als een dienst wordt onder meer beschouwd de uitvoering van een contract dat tot voorwerp heeft :...”(3 juli 1969 BTW-Wetboek).

“Art.1.De belastingplichtige, gehouden tot het uitreiken van een factuur op grond van artikel 53, § 2, eerste lid, van het Wetboek, die hierna vermelde leveringen van goederen of diensten verricht voor natuurlijke personen die ze bestemmen voor hun privé-gebruik, reikt een factuur uit wanneer deze handelingen overeenkomstig de artikelen 14, 14bis, 15 en 21bis van het Wetboek in België plaatsvinden, of wanneer, vóór de handeling, de belasting opeisbaar wordt over de gehele of een deel van de prijs van de handeling, bij toepassing van de artikelen 17, § 1, en 22bis, eerste lid, van het Wetboek :1° de leveringen :...”(Koninklijk besluit nr. 1, van 29 december 1992, met betrekking tot de regeling voor de voldoening van de belasting over de toegevoegde waarde).

“Artikel 56 ...§ 2. De kleine ondernemingen...waarvan de jaaromzet een door de Koning vast te stellen bedrag(zie K.B. nr.19) niet overschrijdt, genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten...”(3 juli 1969 Wetboek BTW).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 09 jan 2015 12:57

Ik ben aan het overwegen een oldtimer aan te kopen en die op regelmatige basis te verhuren als trouwauto ed.

Ik weet dat je wettelijk niet bent toegestaan enig commerciële activiteit uit te oefenen met je oldtimer, maar het moet op één of andere manier toch wettelijk mogelijk zijn? Ik zie er genoeg online die overduidelijk niet een groot 'bedrijf' zijn, maar gewoon één of enkele mooie oldtimers hebben en zelf een klein eenmansbedrijfje hebben opgestart en een btw-nummer etc. hebben.
Volgens mij kan dat wel, maar mag je hem niet meer inschrijven als oldtimer en moet je dus een nieuwe, normale, nummerplaat aanvragen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 39284
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2015 17:02

En ook al de andere zaken die bij een 'normale wagen met normale nummerplaten horen.

MoonlightDust
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 14 jan 2015 17:48

Bedankt!! Dit verklaart al één en ander :D

ChrisBaillius
Berichten: 1

#6 , 13 sep 2015 12:12

Goede middag mevrouw, mijnheer,

Ik lees zonet je vraag of het mogelijk is om een oldtimer af en toe te verhuren als bvb trouwauto. Ik ben ook van plan om er mij een aan te schaffen en zit met dezelfde vragen. Heb jij ondertussen al concrete informatie, die je met mij zou willen delen?

Alvast bedankt,

Chris Baillius

loeki
Berichten: 297

#7 , 13 sep 2015 13:14

Hier de volledige uitleg wat "wel" en "niet" mag met een oldtimer ingeschreven onder een "O" plaat:

Wettelijke beperkingen voor oldtimers Voor oldtimers die jaarlijks naar de technische keuring gaan (gewone nummerplaat) zijn er geen beperkingen.
Indien het voertuig echter is ingeschreven als oldtimer (O-nummerplaat), dan zijn er enkele wettelijke beperkingen van toepassing.

Sinds 01/07/2013 is het nieuwe oldtimerstatuut in voege, volgens de publicatie in het Belgisch Staatsblad dd 26/06/2013.
Dit nieuwe oldtimerstatuut geldt voor voertuigen die staan ingeschreven met een O-plaat, niet voor klassieke voertuigen van 25 jaar en ouder met een gewoon kenteken. Voor hen blijft alles bij het oude.

Vroeger bleef het gebruik van een oldtimer met O-platen verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en -ondergang, in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie, of om zich naar de behoorlijk toegelaten manifestatie te begeven.
Onder het nieuwe statuut mogen oldtimers dag en nacht rijden. Dit dient niet langer binnen de context van een behoorlijk toegelaten manifestatie te zijn.
Dit zijn heldere regels die amper ruimte laten voor interpretaties. Daarmee is het dus eindelijk gedaan met die soms complexe politiecontroles.
Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen. Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.

Om alle misverstanden te vermijden, werden extra definities toegevoegd aan het KB 15.03.1968 :
• commercieel gebruik verwijst naar elk gebruik dat mikt op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
• professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
• woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;
• woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”