dubbele domicilie

lolalola
Topic Starter

dubbele domicilie

#1 , 13 nov 2014 21:17

Dag beste

ik ben gescheiden van de papa van mijn kinderen. ze wonen bij mij en gaan 3 weekends per maand naar hem. Nu zegt hij dat hij ze ook bij hem mag domiciliëren door een nieuwe wet. klopt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2014 21:40

Bij mijn weten nog altijd geen wet ...daar is men al jaaaaren over bezig.

Sharon1980

#3 , 14 nov 2014 07:09

Dit is inderdaad in het nieuws geweest, met de nieuwe regering. Maar die wet/artikel moet nog goedgekeurd worden.... Dit zal nog een tijdje duren, denk ik.

Reclame

duma

#4 , 14 nov 2014 07:46

Ik heb hier nog nooit van gehoord?
Over welk voorstel gaat dit dan? Iemand een link?

@TS: voorlopig is het nog steeds zo dat de ouders daar SAMEN over moeten beslissen. Indien zij onderling niet akkoord geraken, beslist de familierechter in hun plaats. De ouder die een verandering wil van de huidige regeling, kan dat dus vragen, maar zal wel moeten argumenteren waarom hij/zij dit wil.

builder

#5 , 14 nov 2014 07:54

Over welk voorstel gaat dit dan? Iemand een link?
Regeerakkoord blz. 126, eerste alinea:

Voor kinderen in co-ouderschap zal de regering onderzoeken op welke manier deze kunnen worden opgenomen in een tweede verblijfsregister.

http://www.premier.be/sites/default/fil ... kkoord.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

duma

#6 , 14 nov 2014 08:10

Aha! De dubbele domicilie! Ja, dat is al lang overdue! De vraag is dan natuurlijk wel: Wat gaat dat inhouden? Een volwaardig tweede domicilie? (Ik zeg maar iets: dus ook aftrek van Pidpa water :)) of gewoon puur administratief een adresje erbij.

Maar voorlopig dus nog niets.

lolalola
Topic Starter

#7 , 14 nov 2014 09:18

Ik zie het nog niet staan in t akkoord? of kijk ik erover? bij een co-verblijf snap ik het wel maar bij een 80/20 verdeling?

duma

#8 , 14 nov 2014 11:14

Er staat co-ouderschap, wat niet wil zeggen 'verblijfsco-ouderschap'.

Co-ouderschap heeft elke ouder en betekent niets meer en niets minder dan het gezamenlijk gezag over de kinderen.

lolalola
Topic Starter

#9 , 14 nov 2014 13:44

en op welke pagina staat dat? lees ik er nu steeds over? :)
wat zouden de veranderingen echt inhouden? praktisch gezien?

lolalola
Topic Starter

#10 , 14 nov 2014 13:45

ah blz 126

duma

#11 , 14 nov 2014 14:24

Praktisch gezien, dat is nog niet te zeggen, aangezien de vraag dus is 'wat bedoelen ze er net mee'. ALs het gewoon is, om puur administratief te kunnen aantonen dat het kind niet op 1 maar 2 plaatsen woont, zal er dus niets 'praktisch' veranderen.

In het geval dat het écht een tweede domicilie wordt, kan het vooral veel voordeel hebben voor de ouder die het kind nu niet domicilieert: korting pidpa, korting diftar, mogelijkheid tot goedkopere kampen/kinderopvang vanuit de gemeente, de mogelijkheid om zélf een (nieuwe) kidsID aan te vragen en niet te moeten rekenen op de goodwill van de andere ouder om die mee te geven en daardoor misschien een reis in het water te zien vallen, ... en zo zijn er nog wel een hoop.

Voor de ouder die de domicilie nu heeft, veranderd er in dat opzicht praktisch niets. Of toch niet waar ik zo direct aan denk.

lolalola
Topic Starter

#12 , 15 nov 2014 00:22

okey bedankt!

Terug naar “Echtscheiding”