Huurovereenkomst beeindingen wegens verandering job 'URGENT'

Jenjer
Topic Starter

Huurovereenkomst beeindingen wegens verandering job 'URGENT'

#1 , 24 aug 2007 10:44

Wie kan mij helpen met mijn onderstaand probleem?

Heb een niet geregisteerd huurcontract van 9 jaar afgesloten.
Heb heel het appartement geschilderd van kop tot teen nadat het meer
als een half jaar had leeg gestaan.
Nu na 5 maand heb ik het huurcontract opgezegd omdat ik een
nieuwe job heb aangeboden gekregen.De afstand was te groot
vandaar dat ik er niet kon blijven.Nu wil de verhuurder dat ik 3
maanden boete betaal om het vroegtijdig stopzetten van het contract.
Er is op 1 week tijd een nieuwe huurder gevonden.Dus van verlies is
er geen sprake.Ze heeft geen geld verloren dus.En een gedetaileerd berekening heb ik ook nog niet gekregen wat de mazout betreft.Als ik drie maanden betaal zou ze het laten vallen.Terwijl ik het vermoeden heb dat ik nog geld zou moeten terug krijgen.Kan ik hier iets tegen doen?En wat zijn mijn rechten?

Mvg
Jenny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 24 aug 2007 19:56

De schadevergoeding die u moet betalen is normaal en wettelijk aangezien u zo vroeg opzegt. Het is gebruikelijk dat u tot het 1ste jaar 3 maand moet betalen, tot het 2de jaar 2 maand en tot het 3de jaar 1 maand. Bij opzeg na 3 jaar is zo'n vergoeding niet meer verschuldigd.

Hoe bedoelt u u moet nog geld krijgen van de mazout? Hebt u maandelijks daarvoor een voorschot betaald?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

dieke

#3 , 24 aug 2007 21:24

Beste Jenny

Zoals Lenny al aanhaalt is het een wijdverbreide misvatting als zouden die 3-2-1 maanden boete (naargelang u opzegt binnen 3-6-9 jaar) dienen als compensatie voor het feit dat het pand zou leegstaan of zo. Het is gewoon de standaardcompensatie of schadevergoeding waar een verhuurder recht op heeft bij vroegtijdige verbreking van het contract. Het heeft dus niets te maken met wat er na uw vertrek verder met het pand gebeurt.

Indien het dus zo zou zijn dat u geen voorschotten betaalde voor mazout, is uw huisbaas zelfs nog mild voor u door deze kost te laten vallen. Puur wettelijk gezien hoeft de huisbaas dat dus niet te doen.

Reclame

koen999

#4 , 24 aug 2007 22:06

U bent hier : Home Burgers Wonen Huren en verhuren Huur hoofdverblijfplaats Belangrijke beginselen

G. De registratie van een huurcontract

1. Waarom een huurcontract registreren?
2. Wat houdt de registratie van een huurcontract in?
3. Wat moet ik registreren?
4. Waar moet ik registreren?
5. Hoe kan ik registreren?
6. Wanneer moet ik registreren?
7. Wat als ik niet registreer?
8. Hoeveel kost de registratie?
9. Moet ik een lopend huurcontract gesloten voor 1 januari 2007 registreren?
10. Nog meer vragen?

1. Waarom een huurcontract registreren?
Vanaf 1 januari 2007 is de verhuurder verplicht om het huurcontract van een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van ??n persoon kosteloos te laten registreren. Voor de registratie van alle andere huurcontracten van onroerende goederen zoals bedrijfsgebouwen, gronden, vakantieverblijven, parkings,? verandert er niets.

Het huurcontract krijgt door de registratie een zogenaamde ?vaste datum?. Bovendien wordt het contract ?bindend voor derde partijen?.

Dit is belangrijk voor huurder en verhuurder.

Zo is de huurder vanaf deze ?vaste datum? wettelijk beschermd tegen uitzetting door de nieuwe eigenaarbij een verkoop van het onroerend goed. Het huurcontract zal de nieuwe eigenaar-verhuurder dus binden.

Tegelijk heeft de verhuurder het voordeel dat door de registratie van een huurcontract van onroerende goederen die deels voor beroepsdoeleinden en deels voor bewoning worden gebruikt, de inkomstenbelasting voor ieder gedeelte afzonderlijk vastgesteld en afzonderlijk belast wordt. Bij gebrek aan registratie zijn de volledige nettohuurinkomsten belastbaar.

2. Wat houdt de registratie van een huurcontract in?
De registratie van een huurcontract betekent dat het bevoegde registratiekantoor de belangrijkste gegevens van een huurcontract inschrijft in een register. Die inschrijving wordt bevestigd met een stempel die geplaatst wordt op het huurcontract. Bij vraag 1 vindt u meer uitleg over het nut en de voordelen van de registratie.

3. Wat moet ik registreren?
Het huurcontract wordt geregistreerd. Het huurcontract (of kopie) moet door de verhuurder en de huurder ondertekend zijn en minstens volgende vermeldingen bevatten:

de naam en het adres van de verhuurder

de naam van de huurder

de datum waarop de huur ingaat

de huurprijs

de omschrijving van het onroerend goed, bij voorkeur (maar niet verplicht) met vermelding van de kadastrale legger en het perceelnummer.

4. Waar moet ik registreren?
Het huurcontract moet worden geregistreerd op het registratiekantoor dat bevoegd is voor de plaats waar het verhuurde onroerend goed gelegen is.

U kan het bevoegde registratiekantoor met alle nuttige informatie (openingsuren, e-mailadres, telefoonnummer, ?) vinden:

- ofwel door te surfen naar:

http://annuaire.fiscus.fgov.be/qw/index.php?lang=nl

Nadat u deze link heeft gebruikt, klikt u:

1/ in de linkse kolom op "bevoegdheden"

2/ daarna, in de selectielijst Administratie op "AKRED"

3/ daarna, in de lijst van de bevoegdheden op "Registreren van huurcontracten van onroerende goederen"

4/ en tot slot geeft u de postcode en eventueel de straat in waar het verhuurde onroerende goed gelegen is. Door op de gevonden straat of gemeente te klikken verkrijgt u alle informatie over het bevoegde registratiekantoor.

- ofwel door contact te nemen met het callcenter van Financi?n op het nummer 0257-257 57 en dit tussen 8 en 17u. elke werkdag.

5. Hoe kan ik registreren?
Mogelijkheid 1: De verhuurder scant het huurcontract ondertekend door beide partijen in, en mailt deze digitale kopie in PFD-formaat (Portable Document Format) naar het bevoegde registratiekantoor. Het mailadres van dit kantoor vindt u onder vraag 4. Gelieve in de e-mail de adresgegevens van de verhuurder te vermelden indien deze verschillend zijn van de gegevens opgenomen in het huurcontract. De verhuurder ontvangt immers daarna het geregistreerd huurcontract per post.

Mogelijkheid 2: De verhuurder stuurt het huurcontract (bij voorkeur twee exemplaren want dan gaat het sneller) ondertekend door beide partijen via de post op naar het bevoegde registratiekantoor. Het postadres van dit kantoor vindt u onder vraag 4. Gelieve in de correspondentie de adresgegevens van de verhuurder te vermelden indien deze verschillend zijn van het adres opgenomen in het huurcontract. De verhuurder ontvangt immers daarna het geregistreerd huurcontract per post.

Mogelijkheid 3: De verhuurder verzendt het huurcontract ondertekend door beide partijen aan het bevoegde registratiekantoor per fax. Het faxnummer van dit kantoor vindt u onder vraag 4. Gelieve op de fax de adresgegevens van de verhuurder te vermelden indien deze verschillend zijn van het adres opgenomen in het huurcontract. De verhuurder ontvangt immers daarna het geregistreerd huurcontract per post.

Mogelijkheid 4: De verhuurder meldt zich persoonlijk aan bij het bevoegde registratiekantoor met het huurcontract ondertekend door beide partijen (bij voorkeur twee exemplaren want dan gaat het sneller). Het adres van dit kantoor vindt u onder vraag 4. U krijgt ter plaatse het geregistreerd huurcontract terug.

6. Wanneer moet ik registreren?
De verhuurder moet het huurcontract registreren binnen de twee maanden te rekenen vanaf de ondertekening van het huurcontract door de verhuurder en de huurder.

7. Wat als ik niet registreer?
Als een huurcontract niet binnen de termijn (zie vraag 6 en 9) geregistreerd is, kan de huurder het contract be?indigen zonder opzegtermijn. Bovendien zijn bij niet-registratie van huurcontracten van woningen die deels voor beroepsdoeleinden en deels voor bewoning worden gebruikt, de volledige nettohuurinkomsten voor de verhuurder belastbaar (zie vraag 1). Vandaar dat de verhuurder er alle baat bij heeft te registreren en dat verplicht moet doen. Voor alle duidelijkheid: ook de huurder kan (maar moet niet) een huurcontract registreren indien hij/zij dat wenselijk acht.

8. Hoeveel kost de registratie?
De registratie van een huurcontract van een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van ??n persoon, is vanaf 1 januari 2007 kosteloos. Vroeger bedroeg dit 30 euro (25 euro registratierecht en 5 euro fiscale zegel).

Voor de registratie van andere huurcontracten verandert er niets.

9. Moet ik een lopend huurcontract gesloten voor 1 januari 2007 registreren?
Lopende huurcontracten afgesloten voor 1 januari 2007 die betrekking hebben op onroerende goederen die uitsluitend bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of van ??n persoon en die nog niet geregistreerd zijn, moeten geregistreerd worden en dit voor 1 juli 2007. Indien u na 30 juni 2007 registreert, moet er een boete van 25 euro betaald worden.

10. Nog meer vragen?
Bel naar het callcenter van Financi?n op 0257-257 57 en dit tussen 8 en 17u. elke werkdag.

koen999

#5 , 24 aug 2007 22:09

zoals ik het begrijp was u nog vooropzeg noch schadevergoeding verschuldigs- als het hurcontract niet geregistreerd werd.

zie http://www.belgium.be/eportal/applicati ... docId=5320

bovendien zou u kunnen stellen als u kan bewijzen dat u idd veel kosten gemaakt heeft de eigenaar zich op uw rug verrijkt zonder oorzaak en daarvoor een vergoeding vragen

dieke

#6 , 25 aug 2007 08:12

Bedankt voor deze nodige aanvulling, koen999. Ik was nog aan het denken dat er wel een nieuwe huurwet was ivm dat registreren, waar ik het fijne niet van ken. Het was dus beter geweest als ik dat ook duidelijk had aangehaald in mijn reactie. Mijn excuses naar TS toe.

Jenjer
Topic Starter

#7 , 27 aug 2007 12:40

Heb inderdaad voorschotten betaald.Dus vind ik wel dat ik recht moet
hebben op een gedetailleerde berekening.Of niet?

dieke

#8 , 27 aug 2007 13:02

Heb inderdaad voorschotten betaald.Dus vind ik wel dat ik recht moet
hebben op een gedetailleerde berekening.Of niet?
Dat lijkt mij dan inderdaad zo. Als uw contract pas net is afgelopen, zal u m.i. niet veel te verwarmen gehad hebben. U heeft dan in de 5 warmste maanden van het jaar daar gehuurd.

Terug naar “Huren”