Buitengewone kosten - wanneer eigenlijk te betalen

willycato
Topic Starter

Buitengewone kosten - wanneer eigenlijk te betalen

#1 , 30 sep 2014 13:47

Beste lezers,

Zowel ikzelf als mijn kinderen hebben geen contact meer met hun vader. Volgens het vonnis moet hij delen in de buitengewone kosten.
Ik lees hier op het forum geregeld dat de ex die moet betalen de facturen moet voorgelegd krijgen, de kosten van bv doker/orthodont te betalen zijn na aftrek van de tussenkomst ziekenkas, enz..

Nu vroeg ik me af of er eigenlijk een termijn is van betaling ?

Als ik al iets vraag, en netjes de factuur of derg. voorleg, dan duurt het weken voor ik de helft hiervan betaald krijg.....

Blijkbaar wordt er niet veel rekening gehouden met het feit dat wij wel alles eerst zelf dienen te betalen, zonder uitstel, of het nu financieel uitkomt of niet.
( bv. orthodont onmiddellijk te betalen, daarna briefje binnenbrengen bij ziekenkas en dan wachten tot (een week later) tussenkomst op de rek. komt, dan vriendelijk verzoek aan de ex de helft te betalen en wachten tot hij....zin heeft om te betalen...);
Van mij mag het een keertje omgedraaid worden hoor. Laat hij alles betalen en ik wacht wel tot hij met factuurtjes komt, die ik dan betaal wanneer het me best uitkomt....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 30 sep 2014 14:12

Er wordt geacht een 'redelijke' termijn te zijn.
Uw ex moet de kans krijgen om het schrijven te ontvangen, te lezen, te bekijken op waarheid en de betaling uit te voeren.

Twee weken is dus redelijk, twee maanden is wel erg lang.

Staat er nergens in het vonnis/EOT hoelang de betalingstermijn is?

Indien het echt de spuigaten uitloopt, kan u steeds ux ex eens aangetekend wijzen op het feit dat zijn betalingen steeds erg lang op zoch laten wachten en u steeds alles moet voorschieten en dus van hem verwacht dat hij zijn deel van de kosten van de kinderen ook binnen een redelijke termijn (plak er een termijn op: 14 dagen?) op uw rekening staat.

Als hij dan niet thuisgeeft, kan u steeds naar de rechtbank trekken, met bewijzen dat hij het steeds erg laat doet en dan vragen om een termijn in het vonnis te zetten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2014 16:27

EN.... u hebt reeds een redelijke termijn voorgesteld.
PS ook de kosten voor copies en postzegel kan u in rekening brengen.

Reclame

willycato
Topic Starter

#4 , 01 okt 2014 11:21

In het vonnis staat geen termijn. Ik schrijf steeds netjes op de facturen : " graag betaling binnen de 14 dagen aub".
Beste Franciscus : als ik dat in rekening zou brengen sta ik waarschijnlijk binnen de kortste keren voor de vrederechter :)
Heb ooit eens gevraagd of hij misschien wou mee betalen voor de autorijlessen ...holala !

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2014 11:26

Vrederechter is niet meer bevoegd..sedert 1 9.14 alles naar familierechtbank.
Indien tegenpartij zich niet houdt aan vonnis kan men de kosten ook als schadevergoeding vragen.

duma

#6 , 02 okt 2014 13:16

Autorijlessen zijn typisch een van de bijzonder kosten waarin beide ouders moeten bijdragen.
Dat moet niet de helft zijn (als u bijvoorbeeld opteert voor meer uren dan strikt noodzakelijk, kan uw ex alleen maar verplicht worden om de helft bij te dragen van de goedkoopste optie).

Staat dit niet expliciet in het vonnis? Zonee, zou ik toch proberen. Het is een kind van beiden en als jullie samenwaren zou jullie kind OOK autorijlessen genomen hebben!
Als er dus toch al geen contact meer is en het nog niet al te lang geleden is, zou ik hem aangetekend durven schrijven met daarin verwijzend naar uw vraag voor bijdrage tot de autorijlessen.
Dat er uiteindelijk is gekozen voor optie X. Dat je van je ex echter niet verlangt dat hij hiervan de helft betaalt, maar slechts de helft van optie Y, die goedkoper was, en dat de helft daarvan neerkomt op €xxx.
Of je kan uiteraard proberen de volledige helft terug te vorderen. Het staat je vrij. Hij is ouder en moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat doet hij al niet op het emotionele en opvoedings vlak, dat hij het dan zeker maar doet op het financiële.

Terug naar “Echtscheiding”