Graag zou ik gebruik maken van rechtsbijstand, maar toch vermijden dat dit gewijgerd wordt op grond van het ontbreken van een bewijsstuk: Bij het verzoek moeten de bewijsstukken van het onvermogen worden gevoegd. De wet bepaalt dat de "Koning bij een in Ministerraad overlegd besluit (bepaalt) welke bewijsstukken moeten worden overgelegd voor de toepassing van dit boek" (art. 676 Ger. W.).
Maar er is echter : Onmiddelllijke afwijzing indien: de bijstand van een advocaat bij het Hof van Cassatie niet vereist is (in fiscale- en strafzaken) en er geen andere kosten zijn waarvoor bijstand moet worden verleend.
Mijn recht van verdediging werd geschonden in een handelsgeschil (niet geprotesteerde factuur van ?86) .
Wegens dit geringe bedrag <?1250, is er geen mogelijheid tot beroep.
Moet dit beschouwd worden als een fiscale of strafzaak ? Kan ik in dit geval advies verkrijgen van hof van cassatie zonder advocaat en zonder veel kosten? Ik wil mij niet onnodig in een financieel avontuur storten en hoorde verhalen van advocaten aan de balie van het hof van Cassatie en bedragen van 1500 ? 2000 Euro
Bij voorbaat dank voor elke nuttig tip/advies.
SPL
Mijn informatiebron: http://www.juridat.be/cass/cass_nl/info_gene/baj.htm