Inbeslagname honden

wennie1974
Topic Starter

Inbeslagname honden

#1 , 09 sep 2014 18:43

Beste forumleden,

Vandaag werd ik gecontacteerd door een kennis van op de voetbal.
Het ging om haar zoon, diens kameraad en twee Staffords die op verzoek van de burgemeester in beslag genomen zijn.

Het verhaal:

De zoon en die zijn kameraad huren een woonst, deel van een vierkantshoeve. De huisbazin was op de hoogte van de honden en had er geen problemen mee.
Op een dag komt de huisbazin de koeien verzorgen, laat de poort per ongeluk openstaan en de hond van de kameraad glipt de straat op.
Daar treft de hond een dame en haar Malthezer.
De dame schrikt, geeft de hond een schop en die nijpt de dame. ( pitsblaar).
De kameraad ontdekt dat de hond de straat op is, roept de hond en die komt terug. De dame met Malthezer is dan verdwenen.
De hond van de zoon is al die tijd binnen gebleven.
Dag nadien staat de politie aan de deur en ze nemen de twee! honden in beslag op verzoek van de burgemeester.
De gebeten dame had thans geen klacht ingediend en ze is nadien bij de jongens aan huis geweest om te zeggen dat ze het zo erg vond.
Er zijn eerder geen bijtincidenten geweest met de honden.
De kameraad heeft wel een gerechtelijk verleden en draagt een enkelband.

De honden zitten nu dus sinds midden augustus in het asiel en de twee jongens krijgen geen informatie. De kennis van mij ook niet.
Zelfs de reden van inbeslagname is onbekend.
Zelf weet ik dat er drie soorten inbeslagnames zijn: burgerlijk beslag, bestuurlijk beslag en strafrechtelijk beslag en de periode is 60 dagen?

Maar hoe nu verder?

Hopelijk kunnen jullie me voorzien van nuttige informatie,

Alvast bedankt!
You only live once, but if you do it right, once is enough * Mae West*

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2014 19:39

Dame hoeft niet direct een klacht in te dienen. Is geen klachtmisdrijf -overheid heeft kennis gekregen van een strafbaar feit.
Wet dierenbescherming/welzijn
Art. 42.[1 § 1. Wanneer de in artikel 34 bedoelde overheidspersonen een inbreuk op deze wet, haar uitvoeringsbesluiten of Europese verordeningen of beschikkingen/besluiten vaststellen en deze inbreuk over levende dieren gaat, kunnen zij deze dieren administratief in beslag nemen en indien nodig onderbrengen in een geschikte opvangplaats.
Zij kunnen tevens dieren in beslag nemen wanneer deze gehouden worden in weerwil van een in toepassing van artikel 40 uitgesproken verbod.

Burgemeester kan effectief een bestuurlijk beslag leggen op...
Waar u de periode van 60 dagen haalt weet ik niet.
Kan u mij daarvan de wet eens geven?

wennie1974
Topic Starter

#3 , 09 sep 2014 20:19

Hallo Franciscus,

Dat van 60 dagen heb ik van een asiel. Ik kan je die wet niet geven.
Maar als ik het goed begrijp is de kans dat de jongen zijn hond terug krijgt haast onbestaande?

Bedankt voor het reageren trouwens.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2014 21:23

Een bestuurlijke of administratieve beslagname is beperkt in tijd.
Maar ik vind die tekst niet terug -
Staat ook iets in burgerlijk wetboek boek III dacht rond art 2240 ev
de bevoegdheden van burgemeester inzake openbare orde en veiligheid in de nieuwe gemeentewet
de wet dierenwelzijn.

Nu politie ka optreden als bestuurlijk orgaan... een commissaris van politie is zowel bestuurlijk als gerechtelijk officier en kan dus in beide gevallen een beslagname doen.
of als gerechtelijk orgaan dan is het een gerechtelijke beslagname ...en dan beslist de procureur des Konings voor vrijgave en daarna bij proces een rechter.

Kosten van het onderdak in het asiel zijn voor de eigenaar. Vermoedelijk zal worden nagegaan hoe het karakter van de hond in elkaar zit.
Mijn persoonlijke ervaring: het zijn meestal de baasjes die het beest zijn en niet de hond.
Edoch pitbull-achtigen zijn gewoon door hun 'kaakkracht' al gevaarlijk.

wennie1974
Topic Starter

#5 , 09 sep 2014 22:02

Franciscus,

Nu, zelf hebben wij ook een Stafford en het is een geweldige hond maar je moet niet zomaar door de poort komen ...

De honden zelf zijn getest en niet agressief bevonden.
Maar kunnen ze een eigenaar als niet-geschikt bevinden door een strafrechtelijk verleden? En heden, een van de jongens draagt een enkelband.

Kunnen ze dan best contact opnemen met de politie van de gemeente?

ik stel wat vragen en waarschijnlijk niet de slimste, maar op één of andere manier wil ik de dame die me aansprak toch een beetje een deftige, goed onderbouwde uitleg kunnen geven.

Wederom bedankt voor het reageren!

Terug naar “Administratief recht”