schenking bij leven door echtscheiding

Nina57
Topic Starter

schenking bij leven door echtscheiding

#1 , 13 aug 2007 12:17

ik heb een vraag ivm schenking bij leven bij een mogelijke echtscheiding. Mijn partner en ik zijn gehuwd zonder huwelijkscontract momenteel zit onze relatie erg stroef en scheiding is reeds een paar keer gevallen. Mijn partner wil nu indien het ooit tot een sheiding komt een schenking willen doen bij leven aan de kinderen. Kan hij zonder mijn toestemming dit verwezelijken. Bijkomende vraag ik heb voorgesteld indien het zover komt dat hij in de woning zou mogen verblijevn en hij zijn deel dan uitkoopt hoe gaat dat in zijn werk en waar kunnen wij met al deze vragen terecht want ik wil hier over toch wel degelijk worden ge?nfiormeerd zijn uiteidelijke doel is mij zonder enig vermogen wandelen te sturen, ik wil enkel een eerlijk aanbod indeze zaak niet meer maar ook niet minder. Als de mogelijk heid bestaat opteer ik voor een (mogelijke ) scheiding met onderlinge toestemming wie weet raad???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Krollenbol

#2 , 13 aug 2007 13:29

Je laat het best het huis schatten, dan heb je een realistisch idee van de waarde ervan.

En wat die schenking betreft: je zegt dat er geen huwelijkscontract is. Dat betekent dat het wettelijk stelsel van toepassing is, en er dus 3 vermogens zijn: die van jou, van je man, en een gemeenschappelijk vermogen. Erfenissen vallen bijvoorbeeld in het eigen vermogen, terwijl beroepsinkomsten in de gemeenschappelijke pot vallen.
Indien je man iets wil wegschenken dat tot zijn eigen vermogen behoort, dan kan hij dat. Maar indien hij iets van het gemeenschappelijk vermogen wil wegschenken zal hij dat na de scheiding terug moeten vergoeden aan het gemeenschappelijk vermogen.

Nina57
Topic Starter

#3 , 13 aug 2007 14:13

bedankt voor dit antwoordje
het helpt me al een beetje op weg vermits het gaat over gemeenschappelijk vermogen denk ik dat al een stukje verheldering heb verkregen nogmaals bedankt

nina

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”