#10 , 18 jul 2014 20:29
De polykliniek waar ik ga voor onderzoeken, werkt volgens hetzelfde principe (facturen bij niet opdagen). En ik heb daar eigenlijk geen probleem mee. Misschien brengt een woordje uitleg wat klaarheid waarom dat geen probleem moet zijn.
Heel belangrijk detail/regel: als je vooraf verwittigt dat je verhindert bent of te laat zal komen, wordt er niet gefactureerd. Je kan vewittigen via telefoon én mail. Zelfs als je de ochtend zelf merkt dat het niet zal lukken: een belletje en er wordt geen fatuur gestuurd. Waarom passen veel zorgverleners en ziekenhuizen deze regel tegenwoordig toe? Als je er goed over nadenkt, weet je het antwoord zef wel. Er is een algemene tendens van nonchalance mbt afspraken. Bekijk het in het perspectief van goede en efficiente zorgverlening. Als een medisch secretariaat tijdig verwittigd wordt dat een patient niet zal komen, kan een andere patient geholpen worden. In mijn eigen ervaring heb ik het meermaals meegemaakt dat ik een dringende behandeling nodig had, maar dat ik dagen moest wachten omdat de doktersagenda nu eenmaal overvol geboekt was. Wel danzij dat verwittigingssysteem kwam er een plaatsje vrij en kon ik een vrij dringende behandeling de dag erna krijgen.
Dus de arts verliest niet alleen inkomsten. Een patient zou in die vrijgekomen tijd geholpen kunnen worden. H
En het verhaal dat je moet wachten wij de dokter? Ik ben blij dat het somswat langer duurt in de wachtzaal bij mijn dokter. Hij neemt de tijd die er nodig is voor de patient. En voor de ene duurt dat wat langer dan bij de andere... voor zover ik weet krijg je nog altijd waar je recht op hebt ondanks dat je soms lang moet wachten in de wachtzaal.: de nodige zorgen.
Maar hiermee lossen we de vraag van poster nog niet op. Ik vrees dat het nogal moeilijk zal zijn om de gederfde som op te eisen. Maarre, zal de patient nog volgende afspraken durven maken met de zorgverlener?