regeringsvorming

J
Topic Starter

regeringsvorming

#1 , 06 aug 2007 14:04

staar er een termijn op het vormen van een nieuwe regering? Wat is die termijn? Wat indien men geen nieuwe regering kan vormen (crisis), komen er dan nieuwe verkiezingen?
Waar kan ik hieromtrent meer info vinden?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 18 aug 2007 23:41

Er bestaan geen termijnen voor de regeringsvorming. De formateur neemt de "nodige" tijd om een beleidsprogramma en coalitie te realiseren.
Indien er een effectieve crisis ontstaat zal men eerder naar tripartites enz op zoek gaan, maar in extremis kan de patstelling zodanig worden dat er inderdaad nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven.
Intussen is er echter nog altijd een regering van lopende zaken (= ontslagnemende regering die in functie blijft tot er een nieuwe is)

Lopende zaken
In de periode tussen het ontslag van de oude regering en de benoeming van de nieuwe regering, blijft de oude regering aan de macht. De bevoegdheid van de regering is dan wel beperkt tot het afhandelen van de ?lopende zaken?. Dat wil zeggen tot de dagelijkse bestuurstaak, zoals het nemen van enerzijds spoedeisende maatregelen en anderzijds het afwikkelen van routineaangelegenheden. Het begrip ?lopende zaken? is gegroeid uit de politieke praktijk. Geen enkele formele tekst regelt deze aangelegenheid.

Dat de ministers verder mogen regeren, houdt verband met de noodzakelijke continu?teit van het beleid. Dat hun bevoegdheid beperkt is, komt door het feit dat de volksvertegenwoordigers geen effectieve controle meer kunnen uitoefenen op de regering.

http://webrrn.rrn.fgov.be/index.php?id=72&L=1

Meer info : cursussen Publiek Recht of politiek besluitvorming (Ondermeer van Johan Vandelanotte en Carl Devos U Gent)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

J
Topic Starter

#3 , 20 aug 2007 09:06

dank u

Reclame

Lex

#4 , 06 okt 2007 23:55

staar er een termijn op het vormen van een nieuwe regering? Wat is die termijn? Wat indien men geen nieuwe regering kan vormen (crisis), komen er dan nieuwe verkiezingen?
Waar kan ik hieromtrent meer info vinden?

alvast bedankt
Alhoewel ik niet voor hem heb gestemd, heb ik lang gehoopt dat Leterme zijn 800.000 kiezers niet zou bedriegen, maar ik begin daar meer en meer aan te twijfelen. De verdedigers van 'goed bestuur' zitten in hun ivoren toren, geven geen informatie aan hun kiezers, en doen lekker hun eigen zin. België en democratie, een fatale contradictie blijkbaar...

Het gemiddelde IQ is bijzonder laag aan de onderhandelingstafel, de vlamingen worden zodanig bij de geit (bok) gezet door Leterme dat de grootste dorpsidioot weet dat van een BHV-splitsing niets in huis komt met de franstalige disgenoten.

Terug naar “Staatsrecht”