Opzegvergoeding vroegtijdig beëindigen 369 contract

Rita_Lien
Topic Starter

Opzegvergoeding vroegtijdig beëindigen 369 contract

#1 , 05 jun 2014 11:36

Ik heb een gelijkaardige vraag, dus ik ga er geen nieuwe topic over openen, maar de telling hierboven snap ik niet goed

Bij mij is het ook een 369 beginnend op 1/2/13. Wij zouden er tegen september 2014 uit willen zijn. Hoe ik het begrepen heb zitten wij aan twee maand opzegvergoeding.

Ook is het me niet duidelijk wanneer de betaling daarvan ten laatste mag gebeuren. "Bij het verstrijken van het contract" is dat dan uiterlijk binnen de 3 of de 9 jaar te rekenen vanaf het lopen van het contract?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 05 jun 2014 11:51

De datum is niet die van de opzeg maar van einde huurcontract, dus de datum als je vertrekt en de sleutels afgeeft. Schadevergoedingen moet je betalen bij of kort na vertrek, meestal gebeurd dit bij afrekening huurwaarborg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rita_Lien
Topic Starter

#3 , 05 jun 2014 12:08

Hm, dan is het nog altijd september. Dus eind september sleutels afgeven = tellen tot 30/9/14. En dan in oktober de schadevergoeding al direct.

Kort opeen. Ik had op langer gerekend.

Reclame

sloeberken

#4 , 05 jun 2014 12:16

Of je moet met verhuurder een overeenkomst maken dat je u schuld in maandelijks betalingen kan doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rita_Lien
Topic Starter

#5 , 12 jun 2014 21:41

Oke, bedankt. Zit helaas bij een huurkantoor, ik twijfel een beetje of ze zo flexibel zijn.

Ik zag net een bijkomend probleem. Mijn opzeggingstermijn is drie maanden, maar ik wil er na twee maanden al uit.

Wat nu? :?

Toch niet daarvoor ook een schadevergoeding.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2014 22:16

U mag er uit zolang u de nodige vergoeding (huur) en de schadevergoeding maar betaald.
U hebt een contract afgesloten en dat geeft aan beide partijen rechten en plichten.
Eens lezen ...vanaf pag 60 staan er schema's.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Rita_Lien
Topic Starter

#7 , 12 jun 2014 22:33

Ja, maar ook in dit bestand (p. 26, d. & schema p. 60) spreekt men over een opzeggingstermijn van drie maanden.

Ik moet nu (juni) opzeggen, maar ik kan er niet de volle drie maanden nog in blijven, dat is het probleem.

In september woon ik gewoon ergens anders.

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 12 jun 2014 22:38

Voor die maand moet u ook de huur blijven betalen. Anders zijn het geen drie maanden. Of u er effectief nog woont of niet doet niet ter zake.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Rita_Lien
Topic Starter

#9 , 12 jun 2014 22:46

Voor die maand moet u ook de huur blijven betalen. Anders zijn het geen drie maanden. Of u er effectief nog woont of niet doet niet ter zake.
Oh jee, dan zit ik aan drie maanden huur in totaal.

:shock:

Rita_Lien
Topic Starter

#10 , 11 jul 2014 17:22

Update: ben nu aan oplossingen aan het werken om er met immo zsm iemand in de plaats te krijgen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 jul 2014 17:54

U hebt een contract aangegaan dus moet u die regels en zeker de wetgeving.
Opzegtermijn is niet de termijn die u dient te vergoeden maar de termijn die wettelijk bepaald wordt om een einde te maken aan een overeenkomst.
De schadevergoeding is dat bedrag waarop een van de partijen recht heeft indien de andere zich niet aan het contract houdt.
U kan inderdaad met andere partij overeenkomen inzake wanneer schadevergoeding moet betaald worden altijd beter dan te wachten op een dagvaarding bij de vrederechter met extra kosten van deurwaarder en gerechtelijke en wettelijke intresten.

Rita_Lien
Topic Starter

#12 , 14 apr 2015 14:06

Eind goed al goed, omdat er onmiddellijk iemand in kon (en ook al contract daarvoor getekend had) en de huisbaas geen verliezen zou lijden, heeft hij ons ook niet meer gehouden aan de verschuldigde sommen.

Een geste waar wij heel dankbaar voor zijn!

Terug naar “Huren”