stilzitten burgemeester

rvantruien
Topic Starter

stilzitten burgemeester

#1 , 13 mei 2014 10:20

Beste,

Ik kan helaas op internet hieromtrend niets meer terugvinden, misschien kan iemand mij hier helpen.

Mijn aanvraag van woononderzoek is vandaag 3 maand en 3 dagen geleden. Waardoor ze dus te laat zijn met hun oordeel.
Ik heb gebeld, het advies van wonen vlaanderen is ongeschikt en onbewoonbaar.

Wat zijn nu de stappen die ik kan doen? WAnt ik betaal nu al 3 maand 2 huishuren, dit omdat het huis van de schade, waar ik nog gedomicilieerd ben, onbewoonbaar is door alle schade en omdat ik er niet meer binnen kan sinds 18/04/2014 omdat de eigenares mij de toegang heeft ontnomen door de sloten te vervangen (pv is opgesteld)

Het is dus voor mij gewenst een snelle oplossing te vinden, onbewoonbaar klinkt goed, maar zolang niets officieel is ga ik niet dromen.

WE hebben 119 strafpunten gekregen, voorrang op sociale woning + huursubsidie, maar ook dit is nog niet officieel.
De sociale woning heb ik dus niet nodig aangezien we al iets nieuw hebben gevonden, bij mijn vriendin.

Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 13 mei 2014 10:38

Ik ken de procedure in gent niet, is per gemeente en stad anders. Ik denk als het advies binnen is, de stad contact gaat opnemen met betrokken partijen en de eigenaar een termijn gaat geven om herstellingen uit te voeren om het pand terug bewoonbaar te maken. Ik weet niet of dat de eigenaar een hersteltermijn krijgt voor een pand met 119 punten (is praktisch een totaal-renovatie). Je kan best contact opnemen met de stedelijke dienst en vragen wat de volgende stap is in de procedure.

rvantruien
Topic Starter

#3 , 13 mei 2014 10:42

Maar de stedelijke dienst van de stad gent, zegt dat het officieel document nog niet is opgemaakt en dit nog enkele weken kan duren, terwiijl wonen vlaanderen zegt dat ik 'klacht' of iets dergelijks kan neerleggen voor stilzitten burgemeester.

En hoe ik dit kan doen is via wonen vlaanderen, maar ik vind hieromtrend niets terug. Heb hen gebeld, maar de persoon aan de telefoon sprak gebrekkig nederlands en ik verstond het niet echt goed.

Heb ondertussen een advocaat ingeroepen om een verzoening voor de vrederechter te schrijven en mij hierin te begeleiden. Gezien de feiten, 119 strafpunten, en vervanging slot.

Zien jullie dit nog goedkomen voor de verhuurder? Dit zijn toch wel grote fouten voor een advocate (verhuurster is advocaat.)

Nu moest iemand weten , uit ervaring of het ergens gelezen hebben, hoe ik verder moet betreffende wonen vlaanderen, shout! alvast bedankt aan KJ86 voor uw reactie !

Reclame

bambipower

#4 , 13 mei 2014 11:21

Zien jullie dit nog goedkomen voor de verhuurder?
Daar hebben wij te weinig informatie voor. Als ik goed lees, heb je je huisbaas nooit officieel gemeld dat er gebreken waren, alvorens de controle aan te vragen. Die 119 strafpunten zijn er niet ineens gekomen. Wat en welke zijn ze, wat is de oorzaak, etc.... Ik heb ooit strafpunten gekregen omdat de gas en waterkraan niet bereikbaar waren, door rommel van de huurder. Ik wil maar zeggen : de huisbaas is niet altijd verantwoordelijk voor strafpunten.

Ik vrees dat je dus beter het besluit van de burgemeester afwacht. Ook je verhuurder zal daarop wachten.

Als wij een oordeel moeten geven, dan beschikken we over te weinig gegevens.

rvantruien
Topic Starter

#5 , 13 mei 2014 11:28

ok, begrijp ik zeker, tis inderdaad een te lang verhaal om hier te posten :-)

Vandebos

#6 , 13 mei 2014 11:31

- Heeft u de verhuurder tijdig en schriftelijk (liefst aangetekend, per mail of per fax) op de hoogte gebracht van de gebreken en verzocht naar data waarop de reparatie zou plaatsvinden?
- Heeft u de verhuurder schriftelijk en aangetekend in gebreke gesteld?
- Welke is de opgave van reden waarom de verhuurder slot op het pand heeft laten plaatsen? U weet dat zolang het huurcontract niet verbroken is en u er gedommicilieerd bent u de sloten geplaats kan laten verwijderen door een slotenmaker?
- Welk is de reden die de stad opgeeft om te talmen?
- Welk is de specifieke procedure die het gewest u heeft aangeraden?

rvantruien
Topic Starter

#7 , 13 mei 2014 11:41

- ja , vanaf de 2e maand dat wij het huurden was ze op de hoogte, er is niets gebeurd tpt op heden (2j en half na het tekenen van een 3 jarig contract.) in totaal 7 mails met melding van schade over deze periode
-Ja 1 maal ikzelf vanwege de schade; en 1 maal mijn advocaat vanwege het vervangen van de sloten
-Hij zei dat de deur open stond. En hij preventief het slot heeft vervangen om geen krakers te hebben, hij zegt dat hij mij belde, maar dit is een leugen, trouwens mijn EN mijn vriendin haar tel nr staan op het huurcontract. Ik weet dat ik dit kan doen, maar ik zie dat geld nooit meer terug dan. En ik belde reeds een slotenmaker en die wou het niet uitvoeren.
- Ze zeiden dat ze het verslag nog maar net gekregen hebben en de rest administratie is dat tot 2 weken kan duren nog.
- Klacht neerleggen tegen stilzitten van burgemeester, maar dat weet ik dus niet hoe ik dit moet doen, en wat het gevolg is, volgen ze dan het advies van wonen vlaanderen? of wat gebeurd er dan?

En om terug te komen op puntje 3:

Mijn advocaat raad mij aan deze niet te vervangen omdat hij gaat vragen aan de vrederechter eenzijdige verbreking van het contract door het ontzeggen van de toegang op 18/04/14.
Hij moet wel nog veel opzoekwerk doen, want het is familie en dit was niet zijn hoofdzaak, terwijl nu de zaken veranderen omdat ze iedere minnelijke overeenkomst weigert. (wij hebben voorgesteld, huur betalen tot 18/4 en verbreken contract, onderlinge overeenkomst en waarborg voor ons.)

bambipower

#8 , 13 mei 2014 11:47

als ze het verslag nog maar juist gekregen hebben, kan je hen niet verwijten dat ze stilzitten. Een redelijke termijn om zijn besluit te maken, zal hij (de burgemeester) zeker nodig hebben.

rvantruien
Topic Starter

#9 , 13 mei 2014 11:53

Dat is juist, maar wonen vlaanderen zegt verstuurd op 25/4, stad gent zegt ontvangen op 9/5. Dus ze spreken elkaar tegen, en de termijn die vast ligt is 3 maand na de aanvraag.

bambipower

#10 , 13 mei 2014 11:57

dan lijkt me de fout eerder bij wonen vlaanderen te liggen, die te lang gewacht hebben om de gegevens door te sturen naar de burgemeester. Zelfs al is dat gebeurd op 25/4

Wanneer is de controle van wonen vlaanderen gebeurd?

rvantruien
Topic Starter

#11 , 13 mei 2014 12:01

5/3 is de controle gebeurd , dus inderdaad te lang van wonen vlaanderen. Maar dat is uiteindelijk mijn zaak niet, want wij willen dit graag meenemen naar de vrederechter, en hoe langer we wachten hoe langer er geen oplossing is. En mentaal is dit een zaak die me dood doet momenteel.
De eigenares is een harde tante, die er niet van terugdeinst me te verwijten en te kleineren.
Ik wil dit graag zo snel mogelijk afronden en keer erg uit naar deze week, naar het resultaat, nog 2 weken minstens wachten is voor mij al erg moeilijk + er komt nog een maand bij waarschijnlijk om herstellingen te doen.

Maar als we al iets hebben om ons gelijk aan te tonen via de rechter, ook al is dit niet officieel, maar wel een bevestiging van het negeren van de problemen door de eigenaar, + het veranderen van de sloten. Dan hoop ik dat we er gewoon van af geraken, schadevergoeding , sociale woning ed interesseert mij niet, enkel dat we deze zaak kunnen vergeten en achterlaten.

bambipower

#12 , 13 mei 2014 12:17

Het beroep tegen beslissing van de burgemeester moet gebeuren
binnen de 30dagen
na de kennisgeving van de beslissing aangetekend verstuurd worden naar
de Vlaamse minister van Wonen.
Het beroep tegen het stilzitten van de burgemeester moet
binnen de 12 maanden na het verstrijken van de termijn van de orden van
3 maanden aangetekend verstuurd worden naar de Vlaamse minister van Wonen
Freya Van den Bossche. Vlaams minister van Energie, Wonen, Steden en Sociale economie. Martelarenplein 7 1000 Brussel België,

rvantruien
Topic Starter

#13 , 22 mei 2014 18:26

WE hebben het zo gelaten, nu de brief ontvangen, na toch ietwat aandringen.

Oordeel dus ongeschikt en onbewoonbaar, 119 strafpunten, waarvan enkele grote fouten, waaronder, gasgevaar, co gevaar, onstabiele daken, gaten in de schouw, geen wc (officieel) etc.

Nu krijgen ze tot 27 juni voor herstelwerken.

Allen bedankt voor de hulp/info!

sloeberken

#14 , 22 mei 2014 19:08

Je zal via het vredegerecht u schadevergoedingen moeten eisen, dit doe je best met een goede advocaat op de hoogte van huurrecht.

http://elfri.be/onbewoonbaarverklaring" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#15 , 22 mei 2014 20:23

Eerst wachten tot het onbewoonbaar is want die periode voor herstelwerken wordt vaak nog verlengd.

Terug naar “Huren”