rekening water

Monique3110
Topic Starter

rekening water

#1 , 18 apr 2014 13:10

Mijn gehuurde woning is opgesplitst in 2 appartementen sinds 2012. Ze hebben een tussen meter voor het water geplaatst voor het nieuwe appartement maar de hele rekening staat nog steeds op mijn namen en betaal ik het water, voorschotten, voor mijn bovenburen die 80M3 gebruikt hebben.
De bovenburen zijn vertrokken en er staat een bedrag open van ongeveer 300,-- bij te betalen op mijn naam, precies hun verbruik.
Uiteraard is nu ook de voorschotrekening verhoogd.
Kan dat zomaar dat ik dit moet betalen en maar moet kijken van wie ik wel of geen geld krijg? De huurbaas doet alsof zijn neus bloed.
In de tussentijd zitten er nieuwe bewoners maar ook bij deze staat niks in het contract over water dus komt
het weer op mij neer.
Is het niet zo dat de verhuurder nu de voorschotten betaald en maar moet kijken hoe die het geld krijgt? :oops:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 apr 2014 13:44

Is dat geweten bij de gemeente dat woning is opgesplitst in twee appartementen? Zo niet is dat al een bouwovertreding.
Bij de opsplitsing was er beter ook ineens twee watermeters geplaatst en doorgetrokken, gezien dit niet gebeurd is betwijfel ik of het wel reglementair is.
Gezien één huisbaas was het water beter op zijn naam geweest met twee tussenmeters.
Hoe is de zaak met de eigenaar geregeld want nu draait u op voor alle kosten.

U hebt wel nu het voordeel dat u X m³ gratis hebt gekregen maar ook de afvalwaterbelasting van de buren zal betalen.
Ofwel sluit u water af naar het andere appartement ofwel plaatst de verhuurder ook bij u een tussenmeter en zet de watermeter op zijn naam.

Stel de eigenaar in gebreke voor het niet betalen van het water tenslotte heeft hij een contract met de andere huurders.

Wat staat er in uw huurcontract.

Monique3110
Topic Starter

#3 , 18 apr 2014 14:08

Het is geweten bij de gemeente en het appartement heeft ook een ander huisnr gekregen.
Er is maar 1 tussen meter die is voor de bovenburen ik heb nog steeds de oude watermeter
in de kelder en deze wordt afgelezen.
Huisbaas zou voor het geld zorgen maar de "oude" bewoner heeft nu even geen geld en komt het
einde van de maand werd er gezegd in de tussentijd krijg ik wel een aanmaning tot betalen.
Afsluiten kan niet er is geen kraan voor.
Graag had ik geweten of dit wettelijk is vastgelegd ergens want de huurbaas vindt alles wel goed zo
kan toch niet zijn dat hij de lusten heeft en ik de lasten?

Reclame

Franciscus

#4 , 18 apr 2014 22:14

Hij moet de watermeter op zijn naam zetten en dan verdelen.

rvantruien

#5 , 22 apr 2014 21:51

beste, ik las hier even snel mee en wou even reageren, geen idee of het wel echt een hulp is maar toch.

Waar wij gewoond hebben, hebben wij een tijd lang electriciteit gebruikt op naam van vorige huurder, daar wij zijn post niet open deden en dit ons eerste huis was hebben wij hier niet echt op gelet, en ik kan u verzekeren dat het een heel gedoe was om dat achteraf in orde te krijgen. Electrabel houdt hun handen af omdat het op naam van X staat en X betaald niet omdat wij gebruiken, wij willen betalen maar ... blablala, en uiteindelijk heeft het 5 maand geduurd (wij hadden uiteraard reeds op onze naam gezet ) nadat alles afgerekend, en opgelost was.

Vandebos

#6 , 22 apr 2014 22:11

In een dergelijk geval, waar een niet geijkte tussenmeter wordt gebruikt, is het de eigenaar van het pand die normaliter dient als abonnee te staan opgegeven. Het zal dan zijn verantwoordelijkheid zijn de waterkosten te verdelen over beide partijen.

Monique3110
Topic Starter

#7 , 23 apr 2014 21:11

Bedankt voor jullie antwoorden ga er morgen achteraan om een afrekening te vragen aan de watermaatschappij en dan op naam van de verhuurder te zetten.
De bedragen van voorschotten worden nu ook veel te hoog en als de huurders boven mij vertrekken kan ik weer achter het geld aan rennen.

KJ86

#8 , 24 apr 2014 00:25

Je kan best met een overnameformulier naar de verhuurder gaan. Je moet toch nieuwe afspraken maken over eventuele voorschotten (het bedrag kan ook volledig afgerekend worden op het einde van het jaar) die de verhuurder nu zal aanrekenen in plaats van de watermaatschappij.

Vandebos

#9 , 24 apr 2014 11:44

Het is mogelijk dat u dit middels het vredegerecht zal dienen af te dwingen.

Monique3110
Topic Starter

#10 , 25 apr 2014 19:09

De watermaatschappij stuurt een overname formulier, heb dat de huisbaas gemeld maar deze zegt gewoon
ik ga me niet met die miserie bezighouden?? Geloof je nu zoiets? Heb hem duidelijk gemaakt dat ik het van de
huur af hou einde maand en dat de watermaatschappij iemand langs laat komen om alles na te laten kijken en dat hij verplicht is
alles op zijn naam te zetten althans dat vertelde ze mij aan de telefoon.

Franciscus

#11 , 25 apr 2014 19:43

Hem duidelijk maken doet u wel in met een aangetekend schrijven.
U beschrijft hierin de huidige toestand - het feit dat u geld te goed hebt van bovenburen die huren van de huisbaas en dat u de watermeter officieel op zijn naam zal laten zetten.
Dat u tevens gelet op het nog tegoed u dat van uw volgende huur zal aftrekken . Wel goed vermelden aftrek gezien voorgeschoten betaling voor water voor uw ander appartement- met fotocopie van uw afrekening.
Noteer wel goed steeds de getallen van die tussenmeter.
Dat indien hij niet akkoord gaat met deze regeling hij maar naar de vrederechter moet gaan.

Monique3110
Topic Starter

#12 , 25 apr 2014 22:08

Zal het aangetekend doen bedankt voor de tip. De watermaatschappij was ook niet te spreken over de gang van zaken hier ze sturen
daarom ook een controleur als de huurbaas weigert over te nemen en zal de aanrekening krijgen vanaf 2012 is me gezegd dit omdat
de man die er eerst woonde ook een klacht had ingediend dat er geen eigen meter was en als ik zou afsluiten het appartement boven geen
water zou hebben.

KJ86

#13 , 25 apr 2014 23:46

De watermaatschappij stuurt een overname formulier, heb dat de huisbaas gemeld maar deze zegt gewoon
ik ga me niet met die miserie bezighouden?? Geloof je nu zoiets? Heb hem duidelijk gemaakt dat ik het van de
huur af hou einde maand en dat de watermaatschappij iemand langs laat komen om alles na te laten kijken en dat hij verplicht is
alles op zijn naam te zetten althans dat vertelde ze mij aan de telefoon.
De watermaatschappij kan de verhuurder niet verplichten om de watermeter op zijn naam te nemen. Jij kunt als huurder namelijk afspraken gemaakt hebben met de verhuurder om het water te verrekenen met de andere huurders. Het probleem voor de verhuurder is dat, als die afspraak zou bestaan, het niet in het contract is opgenomen . Het is dan veel moeilijker om de afspraak te bewijzen en eventueel af te dwingen. Als het tot een rechtszaak zou komen, kan de verhuurder wel argumenteren dat je van 2012 tot nu de situatie aanvaard hebt, waardoor er een indicatie is dat er afspraken zijn gemaakt. Waarom heb je zo lang gewacht om de verhuurder in gebreke te stellen?
Zal het aangetekend doen bedankt voor de tip. De watermaatschappij was ook niet te spreken over de gang van zaken hier ze sturen
daarom ook een controleur als de huurbaas weigert over te nemen en zal de aanrekening krijgen vanaf 2012 is me gezegd dit omdat
de man die er eerst woonde ook een klacht had ingediend dat er geen eigen meter was en als ik zou afsluiten het appartement boven geen
water zou hebben.
Ik vind het raar dat de watermaatschappij problemen zou maken dat één watermeter wordt gebruikt voor meerdere wooneenheden. Dit is namelijk een redelijke courante praktijk in de steden en er is volkomen legaal, er zijn geen wetten dat je per wooneenheid een meter moet hebben. Ik denk dat je ons niet alles verteld en dat jij gedreigd hebt met het water af te sluiten van uw bovenbuur om het geld te verhalen dat hij of zij verschuldigd was. Waarom zou de verhuurder de bovenbuur bedreigen als hij niets met die miserie te maken wil hebben? Als de bovenbuur u ooit water heeft betaald, kan dit ook als indicatie gebruikt worden om te bewijzen dat er afspraken gemaakt zijn, net zoals de communicatie tussen u en de verhuurder over dat de bovenbuur de achterstand volgende maand zal betalen aan u.

sloeberken

#14 , 26 apr 2014 01:49

KJ86 is een huurder verplicht om een hoofdmeter op zijn naam te plaatsen in een appartement met meerdere huurders, dit moet op naam van de eigenaar van het appartement staan.
TS kan toch niet opdraaien voor onbetaald waterverbruik van zijn bovenbuur. Of er nu gedreigd is of niet, dat doet hier niets terzake.
Is niet de vraag van TS dat wij conclusies gaan trekken zoals u zo vaak doet, de vraag is of dit wettelijk is dat zij verantwoordelijk zijn voor het betalen van water van hun bovenbuur, en dit is niet wettelijk.

Monique3110 stel u verhuurder in deze zaak in gebreke via AS dat dit zo snel mogelijk moet opgelost worden en vorder ook de door u betaalde facturen terug, dat u anders op zijn kosten de vrederechter inschakelt.
Als je niet goed weet hoe dit te doen stuur een PB naar Vandebos, die zal u keurig uitleggen wat je moet doen.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 26 apr 2014 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Monique3110
Topic Starter

#15 , 26 apr 2014 07:21

KJ89 Heb nooit gedreigd water af te sluiten ben een sociaal mens dat zou niet eens bij mij op komen. Maar bij vertrek in jan 2014 van de 1e huurders staat nu wel een rekening open van 80 M3 (verbruik 2013) en die wil ik toch echt betaald hebben. De huurbaas zou het water verrekenen met de borg maar die schijnt nog steeds niet terug betaald aan de huurders en ik denk dat daar iets mee aan de hand is iets waar ik dus ook helemaal niks mee te maken heb. Weet van de watermaatschappij dat deze huurder gebeld heeft om een controle uit te voeren vandaar dat de watermaatschappij mij verzocht de huurbaas per direct een overname formulier te laten tekenen. De eerste afrekening betaalde de huurders netjes maar nu ze niet betalen en ik de aanmaningen krijg wil ik dit geregeld hebben zodat ik niet weer problemen krijg want ook de nieuwe huurders willen al uit het appartement en begint alles weer van voren af aan.
Ik wacht nu op de overnameformulieren en vraag of die deze tekent zo niet dan ga ik aktie ondernemen zoals @Sloeberken mij adviseerde. Jammer dat het zo moet allemaal

Terug naar “Huren”